چرا افراد اوتیسم پافشاری در افکار تکراری دارند؟

تفكر بهنجار جريان معطوف به هدف، عقايد، رمزها، تداعی‌هایی كه در مواجهه با یک مسئله آغاز و نتیجه‌ای متكي بر واقعيت منتهي می‌شود. تعريف اختصاصي از تفكر هدفمند، پيوستگي ميان تداعی‌ها در موضوع تا زماني كه به راه‌حل مسئله منتهي گردد ادامه دارد. مثلاً زمانی که يك وسیلة برقي را به برق متصل و روشن می‌کنیم؛ اما كار نمی‌کند در اينجا تفكر با تعريفي كه گفتيم شروع خواهد شد و تا رسيدن به حل مسئله ادامه پيدا می‌کند اين نوع طرز تفكر را استدلال يا تعقل [1]نيز می‌نامند. در نوع ديگري از تفكر يعني تفكر بی‌هدف و غیراستدلالی، تداعی‌ها تصادفي بوده و ربط زيادي به يكديگر ندارند.

 

اختلال در فرم تفكر

دو حالت تفكر كاذب و تفكر درخودمانده و يا اوتيستيك از اختلالات فرم تفكر به‌حساب می‌آید در تفكر كاذب خصوصيت عمده این است كه ارتباط با واقعيت وجود ندارد و در تفكر اوتيستيك موضوع تفكر بيش از حد خصوصي و مربوط به دنياي خود فرد، اشتغالات ذهني، خیال‌ها، توهم‌ها و هذیان‌های او هستند كه بعد از قطع رابطه با واقعيت پديد می‌آیند. اين حالت در کودکان اوتيسم ديده می‌شود.

تكرار يا درجاماندگی: [2]

تكرار بيمارگونه يك فكر واحد، از نظر باليني كه با ثابت ماندن بر روي چند كلمه يا فكر يا عبارت مشخص می‌شود. در ضايعات عضوي مغز بيش از همه ديده می‌شود، معمولاً بيمار در آغاز مكالمه به‌خوبی پاسخ می‌دهد؛ اما در ادامه همان عبارات و كلمات اوليه را تكرار می‌کند.

درجادرماندگی به این معناست که فرد با افکار تکراری روی حوادث منفی تمرکز می‌کند. این نوع تفکر آگاهانه یا عمدی نیست، افکار تکراری فرد به دلیل کم‌کردن استرس است.

 

چرا افراد اوتیسم پایداری در افکار تکراری دارند؟

نمی‌داند چگونه ذهن و بدن خود را آرام کند

مشکل در تفکر انعطاف‌پذیر دارند

سرعت پردازش آهسته به این معنی که فرد برای دریافت، درک و پاسخ به اطلاعات به زمان زیادی نیاز دارد

در درک نشانه‌های اجتماعی مشکل دارند

فرد نمی‌تواند تکانه را کنترل کند

تمرکز بیش از حد روی چیزهایی که شخص به آنها علاقه دارد

 

نشانه‌های افکار تکراری چیست؟

فرد در مورد تکرار وقایع گذشته‌ نگرانی دارد، سؤالات را به دلیل اضطراب تکرار می‌کند، مکالمات یا تعاملات قبلی را در ذهن به‌صورت مداوم تکرار می‌کند، رفتارهای تکراری یا محدودکننده انجام می‌دهد، مکرر در مورد چیزی که مدت‌ها پیش اتفاق افتاده است صحبت می‌کند، به مجموعه سؤالات متفاوت پاسخ‌ یکسان می‌دهد.

چگونه می‌توانیم به یک فرد اوتیسم کمک کنیم که در افکار تکراری گیر نکند؟

برای درک و کمک‌کردن به فرد، ابتدا باید بفهمیم که چرا این اتفاق می‌افتد؟

 

اختلال در پردازش‌های حسی فرد اوتیسم

اختلال حسی بر تنظیم حسی، تنظیم عاطفی و شناختی فرد تأثیر می‌گذارد. تنظیم عاطفی به فرد این امکان را می‌دهد که به قوانین اجتماعی با طیفی از احساسات از طریق، بازدارندگی یا تعدیل رفتار خود در یک موقعیت خاص برای اطمینان از پذیرش اجتماعی پاسخ دهد. تنظیم شناختی به فرد این امکان را می‌دهد که از فرایندهای شناختی (ذهنی) لازم برای حل مسئله و توانایی‌های مرتبط به‌منظور نشان‌دادن توجه و پایداری به وظایف استفاده کند. درک مشخصات حسی فرد اوتیسم و فعالیت‌هایی که به آرامش و تنظیم هیجانات او کمک می‌کند، ضروری است. درگیرکردن افراد در تجربیات حسی با یک برنامه منظم به تمرکز، توجه، تعامل و کاهش اضطراب کودک کمک می‌کند.

 

کاهش اضطراب افراد اوتیسم

اضطراب موضوع پیچیده‌ای است که گاهی هیچ دلیلی برای بروز آن وجود ندارد. اضطراب عامل اصلی افکار تکراری در فرد اوتیسم است. دلايل متعدد اضطراب فرد اوتیسم عبارت‌اند:

تغییر در عادت‌های روزمره، مشکلات در شناسایی، درک و مدیریت احساسات، مشکلات پردازش حسی، پنهان کردن ویژگی‌های اوتیسم برای سازگاری با محیط

 

نکاتی برای مدیریت اضطراب افراد اوتیسم

محرک‌های اضطراب را شناسایی کنید. بادقت محرک‌هایی که باعث اضطراب کودک می‌شود مشاهده و یادداشت کنید.

سطح انرژی کودک را مدیریت کنید. پس از فعالیت به کودک فرصت استراحت دهید.

مشکلات حسی کودک را تعدیل کنید. از فضاهای آرام با نور ملایم و هدفون‌های حذف نویز استفاده کنید.

از ابزارهای حسی استفاده کنید. توپ‌های حسی، وسایلی که فشار عمیق ایجاد می‌کنند به‌کار می‌آیند.

فعالیت‌های آرامش‌بخش انجام دهید. مدیتیشن، یوگا، گوش‌دادن به موسیقی و فعالیت بدنی  مفید است.

برنامه‌های تصویری به کودک در پیش‌بینی وقایع و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

حواس‌پرتی به طور موقت تکرار افکار را متوقف می‌کند. حواس‌پرتی، دکمه مکث است. فعالیت‌های ساده مانند انجام کارهای خانه، درگیرشدن در فعالیت موردعلاقه مانند پختن غذا یا ساختن لگو باعث فاصله از افکار تکراری می‌شود.

 

[1] reasoning

[2] perseveration