راهبردهای مدیریت رفتاری می‌تواند به کودکان با اختلال طیف اوتیسم کمک کند تا از اقدامات خود آگاه‌تر شوند و درک بهتری از جهان پهناور به دست آورند.

استراتژی‌های مدیریت رفتار اساساً برنامه‌های مداخله رفتاری هستند که می‌توانند در محیط‌های مختلف برای کمک به والدین، خانواده‌ها، معلمان مدرسه و دوستان برای مقابله با چالش‌های رفتاری مورد استفاده قرار گیرند. استراتژی‌های مدیریت رفتاری می‌تواند به کودکان با اختلال طیف اوتیسم کمک کنند تا از اقدامات خود آگاه‌تر شوند و درک بهتری از جهان گسترده‌تر به دست آورند.

 

راهکارهای مدیریت رفتار برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم چیست؟

کودکان با اختلال طیف اوتیسم اغلب دیدگاه منحصر به فردی نسبت به آنچه در اطرافشان ‌می‌گذرد دارند. نگرش و درک ‌آن‌ها از واقعیّت گاهی اوقات ‌می‌تواند کمی‌ متفاوت از آنچه که همسالان بدون اختلال ‌آن‌ها تجربه ‌می‌کنند یا آنچه که “طبیعی” توسط هنجارها و استانداردهای اجتماعی تعریف شده است، متفاوت باشد. چند راهبرد آموزشی عالی برای خانواده‌ها وجود دارد که به ‌آن‌ها کمک ‌می‌کند تا با چالش‌های رفتاری و مدیریت کلاس درس مقابله کنند.

روش اِی‌بی‌اِی(ABA)  یا تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی، معمولاً برای مدیریت رفتار و به‌خصوص رفتارهای چالش‌برانگیز استفاده ‌می‌شود. شیوه‌ها در این روش، تکنیک‌هایی هستند که رفتارهای منفی را از طریق تقویت مثبت اصلاح یا تغییر می‌دهند تا به آموزش و مدیریت مهارت‌ها و درس‌هایی کمک کنند که رفتارهای مثبت و مناسب‌تری ایجاد می‌کنند.

تکنیک‌های درمانی روش تحلیل رفتار کاربردی را می‌توان در محیط‌های آکادمیک یا آموزشی و همچنین در خانه برای رسیدگی به کودکانی که رفتار مخرب و چالش‌هایی با روال‌ها دارند، مورد استفاده قرار داد. تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی به آموزش والدین کمک ‌می‌کند تا مهارت‌های آموخته شده و انتظارات را بتوانند خارج از زمانِ درمان نیز، ادامه دهند. این یک ثبات در پشتیبانی و منابع ایجاد ‌می‌کند. تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی یک رویکرد پیشگیرانه برای کمک به کودکان برای یادگیری در محیط‌های مختلف است و به هر کودک ‌می‌آموزد که نشانه‌های اجتماعی را بخواند و  بتواند تمرکز، صحبت کردن ، ارتباط و همچنین حمایت از خود را بهبود ببخشند.

ایجاد یک روال برای کودکان اوتیسم

ایجاد یک روال برای کودکان اوتیسم یکی دیگر از راهبردهای آموزشی است که در مدیریت رفتار و همچنین ایجاد رفتار مثبت در محیط برای ‌آن‌ها مؤثر است. چیزی به کوچکی تغییر چیدمان صندلی در مدرسه می‌تواند برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم که در روال عادی رشد می‌کنند آسیب‌زا باشد. اگر روال عادی مختل شود، ممکن است رفتارهای منفی یا مخرب افزایش یابد و توجه دانش‌آموز و یادگیری درسی که در حال تدریس است مشکل باشد. استفاده از داستان‌های اجتماعی و تابلوهایگ اکنون، حالا و بعداً” ‌می‌تواند ابزارهای مفیدی در ارائه پشتیبانی در آموزش و کارهای روزمره باشد. کودک انتظارات و قوانین را ‌می‌آموزد و ‌می‌تواند در طول روز خود کنترل بیشتری نشان دهد و در روابط سالم با همسالان با تذکرات یا یادآوری‌ها در طول روز مشارکت بیشتری داشته باشد.

به کودکان با اختلال طیف اوتیسم اجازه دهید تا به ابزارهایی دسترسی داشته باشند که می‌توانند با تکنیک‌های مدیریتی برای کمک به رفتار دانش‌آموز و همچنین رفتار در خانه استفاده شوند. هدفون‌های حذف‌کننده صدا ‌می‌توانند با رفتارهای چالش‌برانگیز که ‌می‌تواند در نتیجه اختلالات حسی شنوایی باشد تفاوت زیادی ایجاد کند. گاهی محیط کودک ممکن است بیش از حد تحریک‌کننده باشد و او نتواند نشانه‌های غیرکلا‌می‌ را درک کند یا روابط اجتماعی با سایر دانش‌آموزان را درک کند. دسترسی به هدفون‌های حذف صدا می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند که در مورد حمایت از خود فعال باشد و به ایجاد محیطی مثبت کمک کند که در آن کودک بتواند به جای رفتارها، روی درس‌های خود تمرکز کند.

راهبردهای مدیریت رفتار برای کودکان اوتیسم

(راهبردهای رفتاری کودکان اوتیسم)

 

آیا واقعاً ‌می‌توان رفتار کودکان با اختلال طیف اوتیسم را اصلاح کرد؟

اصلاح رفتار در کودکان با اختلال طیف اوتیسم ‌می‌تواند گاهی برای والدین و معلمان چالشبرانگیز باشد. درک نقاط محرک در کودکان با اختلال طیف اوتیسم و استفاده از راهبردهای مدیریت رفتار ‌می‌تواند به افزایش رفتار مثبت در کلاس و خانه کمک کند.

استفاده از تمجید و تقویت مثبت:

برای تشویق انتخاب‌های بهتر و رفتار مثبت ‌می‌تواند به معلمان در مدیریت کلاس کمک کند. این همچنین ‌می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا انتظارات و قوانین درون سازمان را درک کنند و در عین حال به منابع و پشتیبانی برای کمک به آموزش آن استراتژی‌ها دسترسی داشته باشند. ‌آن‌ها ممکن است پس از بازگشت به خانه، آن تکنیک‌های مدیریتی را به کار گیرند.

تابلوهای نشانه:

ابزاری عالی برای اصلاح رفتار در افراد با اختلال اوتیسم هستند. ‌آن‌ها در مدیریت رفتار برای تعریف واضح انتظارات و تقویت مثبت هنگام برآورده شدن انتظارات استفاده ‌می‌شوند. تابلوهای نشانه را ‌می‌توان در کلاس یا در خانه استفاده کرد و برخی افراد از استفاده از تابلوهای نشانه برای کارهای مختلف سود ‌می‌برند. این‌ها همچنین ‌می‌توانند برای کمک به افرادی با مشکلات تغذیه‌ای  که از امتحان کردن غذاهای جدید امتناع ‌می‌ورزند استفاده شود. ‌آن‌ها با هر لقمه غذای جدیدی که ‌می‌خورند یک نشانه به دست ‌می‌آورند. برای کودکانی که چالش‌های فرار از درس دارند، می‌توان از تابلوهای نشان‌های برای هر دقیقه‌ای که می‌توانند روی یک صندلی بنشینند و روی درس‌هایشان تمرکز کنند، به‌عنوان پاداش استفاده کرد.

راز موفقیّت در استفاده از تابلوی نشانه این است که مطمئن شوید اهداف واقع‌بینانه هستند و اغلب به اندازه کافی برای حفظ انگیزه و تمایل به تقویت کننده مثبت مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فرزندتان را مجبور کنید تا برای انجام یک تکلیف روی صندلی بنشیند، ممکن است یک ساعت نشستن روی صندلی در ابتدا هدف واقعی نباشد. تقسیم این زمان به مراحل کوچکتر به کودک این امکان را ‌می‌دهد که در طول مسیر موفقیّت کوچک را جشن بگیرد و در عین حال برای رسیدن به هدف بزرگتر تلاش کند. تنظیم یک تایمر به گونه‌ای که کودک برای هر سه دقیقه کار، یک نشانه به دست آورد، به او این امکان را می‌دهد که اغلب به اندازه کافی تحسین دریافت کند تا انتخاب‌های مثبت بیشتری را در رفتار تشویق کند. یافتن آنچه برای شما بهترین کار را انجام ‌می‌دهد مهّم است و ‌می‌تواند دارایی بزرگی با مدیریت رفتار باشد.

 

درمانگر و تحلیلگر رفتار

اگر رفتارها همچنان چالش‌برانگیز هستند، یک متخصص، مانند یک درمانگر و تحلیلگر رفتار می‌تواند به ارزیابی عملکرد این رفتار کمک کند تا بتوان عوامل محیطی خارجی را که ممکن است بر رفتارها تأثیر می‌گذارد اصلاح کرد.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما هنگام تسویه حساب فروشگاه مواد غذایی دچار بحران شد زیرا او ‌آبنبات می‌خواهد، این عملکرد به تقویت‌کننده‌ای مطلوب دسترسی پیدا می‌کند. اگر به خواسته‌های کودک تسلیم شوید و ‌آبنبات را به او بدهید با این امید که از ایجاد صحنه شرم‌آور دست بردارند، فقط به رفتار منفی با تقویت مثبت پاداش داده‌اید. تقریباً ‌می‌توانید تضمین کنید که هر سفر به خواربارفروشی به همین ترتیب تمام ‌می‌شود زیرا کودک یاد گرفته است که اگر به اندازه کافی گریه کند و فریاد بزند به او اجازه دسترسی به ‌آبنبات را ‌می‌دهید. وقتی تصمیم ‌می‌گیرید از استراتژی‌های مدیریت رفتار استفاده کنید، ممکن است به نظر برسد که رفتار قبل از اینکه بهتر شود بدتر ‌می‌شود. با استفاده از همین مثال، وقتی به کودک ‌می‌گویید که در بازدید بعدی شما، نمی‌تواند ‌آبنبات را در فروشگاه داشته باشد، ممکن است بزرگترین بحرانی را که تا به حال دیده‌اید به امید دسترسی به ‌آبنبات داشته باشید. این ممکن است چند بار اتفاق بیفتد و طبیعی است که رفتارها در حالی که در حال اصلاح هستند بدتر به نظر برسند.

پس از چند سفر پر سروصدا به خواربارفروشی، اگر قوی بمانید و به برنامه مدیریت رفتار خود ادامه دهید، کودک می‌آموزد که آن رفتارهای منفی او را به آنچه می‌خواهد نمی‌رساند. از آنجایی که رفتارها دیگر در خدمت هدف یا کارکردی نیستند، تا زمانی که دیگر یک مشکل یا اختلال نباشند، کاهش خواهند یافت.

مدیریت چالش‌های رفتاری در خانه و مدرسه

راهبردهای مدیریت رفتار برای کودکان اوتیسماکثر کودکان با اختلال طیف اوتیسم درست مانند سایر کودکان هستند و با بزرگتر شدن، از رفتارهایی که قادر به تنظیم خود یا مدیریت مستقل ‌آن‌ها نیستند، خجالت ‌می‌کشند یا شرمنده ‌می‌شوند.

برای مدیریت کلاس درس و مدیریت رفتار در خانه مهّم است که کودک را به دلیل درگیر شدن در رفتارهای منفی “بد” خطاب نکنید.

آنچه رفتارهای بد به‌نظر ‌می‌رسد اغلب یک روش ارتباط غیرکلا‌می‌ برای افراد با اختلال طیف اوتیسم است. رفتارها نیز عملکردی دارند.

آن‌ها ممکن است به دنبال ورودی حسی، توجه یا خواهان دسترسی به چیزی باشند. تعیین عملکرد رفتار ‌می‌تواند به شما در اجرای یک طرح مداخله رفتاری کمک کند، بنابراین کودک شما منابع و ابزارهایی را که برای موفقیّت نیاز دارد، دریافت ‌می‌کند.

اگر کودکی را ‌می‌بینید که با مدیریت رفتار مشکل دارد، به محیط فعلی او نگاه کنید تا ببینید چه مشکلی ممکن است باعث تحریک و جلوگیری از توانایی کودک در کنترل و تنظیم احساساتش شود. آیا اتاق خیلی پر سروصدا است؟ آیا چراغ‌ها خیلی روشن هستند؟ آن‌ها لباس جدیدی ‌می‌پوشند که ممکن است احساس خوبی نداشته باشند؟ آن روز غذا خورده‌اند؟ بسیاری از افراد با اختلال طیف اوتیسم نمی‌توانند به صورت شفاهی دقیقاً احساس خود را بیان کنند و کمبود ارتباط ‌می‌تواند باعث اختلال در کل روز ‌آن‌ها به دلیل عواملی شود که نمی‌توانند کنترل کنند.

معلم ها 

اگر معلمی ‌هستید که در حال تماشای بازی دانش‌آموزان در تعطیلات هستید و یکی از دانش‌آموزان به شدّت آشفته است، او را به کناری بکشید و از او بپرسید که آیا خوب است و چگونه می‌توانید به او کمک کنید. گاهی اوقات تنها داشتن فردی که به حرف شما گوش ‌می‌دهد و دانستن اینکه صدای شما شنیده ‌می‌شود، ‌می‌تواند رهایی‌بخش باشد، به‌ویژه برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم که با صحبت کردن و برقراری ارتباط مشکل دارند.

همه ما وظیفه داریم به بهتر شدن جهان کمک کنیم، و شما ‌می‌توانید هر جا که ‌می‌روید مهربانی کنید. این دانش‌آموز توسط همسالان خود طرد شده باشد و دوستی برای بازی در زمین بازی نداشته باشد. شاید این دانش‌آموز از یک نمره در یک پروژه ناراحت باشد. شاید به کلاس یک چیدمان صندلی جدید داده شده است. اگر فعالانه به دنبال کمک به دانش‌آموز نباشید، نمی‌توانید نصیحت کنید زیرا از علت رفتارهای منفی بی‌اطلاع هستید.