مراقبت کردن از خود یک اصل مهم برای والدین کودکان اوتیسم است.

والدین کودکان اوتیسم با این چالش روبرو هستند که چگونه با کودکان خود رفتار کنند. مهم‌ترین کاری که در ابتدا باید انجام دهید این است که به دنبال کمک و مشاوره حرفه‌ای باشید. والدین با پذیرش اوتیسم کودک به او کمک می‌کنند تا زودتر توانبخشی را شروع کند و هنگامی که والدین این شرایط را درک کردند و پذیرفتند استرس کمتری را در این مسیر تجربه می‌کنند. حمایت بی‌قیدوشرط، طرز فکر فراگیر و نگرش بدون قضاوت می‌تواند کمک زیادی به کودک کند.

ارائه مراقبت 24 ساعته و مقابله با اختلالات رفتاری کودک می‌تواند بر زندگی والدین تأثیر بگذارد. بسیاری از زندگی‌های مشترک به دلیل تلاش برای مقابله با استرس ناشی از تربیت کودک اوتیسم دچار مشکلات جدی شده‌اند. به همین دلیل والدین باید خودمراقبتی کنند. آن‌ها در صورتی می‌توانند به کودک خود کمک کنند که از نظر جسمی و روحی آماده باشند.

نکته مهم این است که خودتان را به‌خاطر وضعیت فرزندتان سرزنش نکنید؛ بسیاری از والدین این احساس گناه را دارند که به‌نوعی در وضعیت فرزندشان نقش داشته‌اند. استرس، اضطراب و افسردگی در والدین کودکان اوتیسم رایج است. برای والدین مواقعی وجود دارد که از ارائه خدمات درمانی کودک خسته شده‌اند یا با مشکلاتی در رابطه زناشویی خود مواجه می‌شوند، همیشه بهترین راهکار گرفتن کمک حرفه‌ای از متخصصان است.شناخت والدین از اتیسم 

نکات مدیریت استرس برای والدین کودکان اوتیسم:

  1. از دیگران کمک بگیرید؛ هرگز فکر نکنید که باید به‌تنهایی با شرایط کنار بیایید. مشاوره، گروه‌های حمایتی، خانواده و دوستان می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش استرس باشد.
  2. با کمک پزشک یک مسیر درمانی را برای کودک ترسیم کنید.
  3. سالم بخورید، ورزش کنید و خوب بخوابید؛ تمرینات یوگا و تمرکز حواس می‌تواند به شما در کنترل استرس کمک کند. شما فقط در صورتی می‌توانید به فرزندتان کمک کنید که به ‌سلامت خود نیز رسیدگی کنید. برای پیاده‌روی، گوش‌دادن به موسیقی، رفتن به استخر و کلاس ورزش برنامه‌ریزی کنید و برای انجام این کارها احساس گناه نکنید.
  4. یک گروه حمایتی اصلی با خواهر و برادر بزرگ‌تر کودک اوتیسم، پدربزرگ و مادربزرگ، دوستان قابل‌اعتماد ایجاد کنید؛ شما می‌توانید در هنگام انجام وظایف، رفتن به محل کار یا حتی تعطیلات کوتاه‌مدّت از آن‎ها کمک بگیرید. آن‌ها باید بدانند که چگونه با به‌هم‌ریختگی و هرگونه رفتار غیرعادی که ممکن است فرزند شما داشته باشد، برخورد کنند.
  5. برای انجام کارها برنامه‌ریزی داشته باشید؛ یک لیست کارهایی که باید انجام دهید را آماده کنید آن کار به زندگی شما نظم می‌دهد و ذهن شما را آرام نگه می‌دارد.
  6. برای سایر اعضای خانواده وقت بگذارید؛ فهرستی از آنچه بقیه اعضای خانواده از آن لذّت می‌برند تهیه کنید و برای شرکت در کارهای سرگرم‌کننده‌ای که می‌توانید به عنوان خانواده انجام دهید، وقت بگذارید. این نه تنها پیوندهای خانوادگی را تقویت می‌کند، بلکه به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید.
  7. سعی نکنید همه کارها خودتان انجام دهید؛ اشکالی ندارد که گهگاهی غذا سفارش دهید یا خدمات نظافتی دریافت کنید.
  8. به گروه‌های حمایتی با والدین سایر کودکان اوتیسم بپیوندید؛ ممکن است بتوانید تاریخ بازی را برای فرزندتان ترتیب دهید. رفت‌وآمدهای کوچک با والدین در شرایط مشابه نیز به فرزند شما کمک می‌کند تا مستقل‌تر شود. این یک گام کوچک در جهت کمک به یک کودک اوتیستیک است که در یک زندگی “عادی” قرار گیرد.

 

والدین کودکان اوتیسم برای کاهش سطح استرس خود، خوب است با پاسخ به این سؤالات شروع کنند:

  1. چه زمان‌هایی در روز می‌توانم تمرکز بیشتری داشته باشم و بر استرس‌ و ترس‌های خود غالب شوم؟
  2. کدام تغییرات می‌توانند به‌سلامت جسم و روان من کمک کنند؟
  3. آیا حذف یک عادت نامناسب می‌تواند به بهبود وضعیت روان من کمک کند؟
  4. کدام یک از نگرانی‌های فرضی درباره آینده فرزندم، سطح استرس من را افزایش می‌دهد؟
  5. از چه کسانی می‌توانم در نگهداری از فرزندان خود کمک بگیرم؟
  6. آیا مرکز یا انجمنی برای کمک به فرزندم در نزدیکی محل زندگی من وجود دارد؟