مقالات

افزایش احتمال چاقی در افراد اوتیسم| باید‌‌ها و نباید‌هایی که بهتر است بدانید✌

چاقی افراد در چند دهه اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده است. بحران چاقی در افراد اوتیسم احتمالاً ناشی از بیولوژی زمینه‌ای اوتیسم و ​​رفتارهای مرتبط با آن است که همگی افراد طیف را در معرض خطر بالاتری قرار می‌دهند. چاقی در افراد اوتیسم با جمعیت عمومی متفاوت است یکی از دلایل آن افزایش وزن افراد اوتیسم از سنین پایین است. بیزاری از طعم‌ها و بافت‌های جدید نیز اغلب منجر به الگوهای غذایی ناسالم می‌شود. علاوه بر این، برای آن دسته از افرادی که با آسیب‌های اجتماعی و حرکتی زندگی می‌کنند منجر به فعالیت بدنی محدود می‌شود.

صدای اوتیسم می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید.
والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 02188616931 و 02188616932 ، با ما در ارتباط باشید.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که بر ارتباطات، تعامل اجتماعی و رفتار تأثیر می‌گذارد.

چاقی چیست؟

چاقی وضعیت پزشکی است که با چربی بیش از حد طبیعی در بدن مشخص می‌شود. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر یا کاهش کیفیت زندگی گردد. چاقی خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهد. چندین مطالعه ارتباط بین اوتیسم و ​​چاقی را یافته‌اند. یک مطالعه منتشر شده در مجله اوتیسم و ​​اختلالات رشد نشان داد که احتمال چاق شدن کودکان اوتیسم بیشتر از کودکان بدون اوتیسم است.

 

ارتباط بین چاقی و  اختلال طیف اوتیسم

برخی از افراد اوتیسم به دلیل مشکلات حسی محدودیت‌های غذاهایی دارند و به دلیل عدم یکپارچگی حسی انجام فعالیت‌های بدنی برای آنها دشوار است.

داروهای خاص برای درمان اوتیسم نیز با افزایش وزن مرتبط هستند، گاهی اوقات داروهای ضد روان‌پریشی برای درمان علائم رفتاری مرتبط با اوتیسم باعث افزایش وزن می‌شوند. پیامدهای ارتباط بین اوتیسم و ​​چاقی قابل‌توجه است. چاقی منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله دیابت، بیماری قلبی و مشکلات مفصلی می‌شود. علاوه بر این، اضافه‌وزن یا چاقی برخی از علائم رفتاری مرتبط با اوتیسم، مانند اضطراب و انزوای اجتماعی را تشدید می‌کند.

آیا اوتیسم باعث پرخوری می‌شود؟

بسیاری از کودکان اوتیسم علائم پرخوری را نشان می‌دهند. رفتارهای غذایی غیرمعمول، مانند حساسیت بیش از حد به بافت، در حدود 70 درصد از کودکان طیف اوتیسم رخ می‌دهد.

کودکان اوتیسم به دلایل مختلفی پرخوری می‌کنند. یکی از دلایل حساسیت‌های حسی است که با ترجیح بافت‌ها یا طعم‌های خاص منجر به انتخاب‌های غذایی محدود و مصرف بیش از حد غذاها می‌شود. برخی از کودکان اوتیسم ممکن احساس سیری نداشته باشند در نهایت، مطالعات نشان می‌دهد که برخی از داروهای مورداستفاده برای درمان اوتیسم اشتها و وزن را افزایش می‌دهد.

چرا کودکان مبتلا به اوتیسم چاق می‌شوند؟

کودکان اوتیسم تا 41 درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند. دختران، کودکان غیرسفید پوست و کودکان بزرگتر در معرض بالاترین نرخ چاقی قرار دارند.

مشکل خودتنظیمی کودکان اوتیسم منجر به رفتارهای تکانشی در غذاخوردن یا مشکل در توقف هنگام سیری می‌شود. درک علل ریشه‌ای افزایش وزن در کودکان اوتیسم برای ایجاد مداخلات و حمایت‌های مؤثری که نیازهای منحصربه‌فرد آن‌ها را برطرف می‌کند و عادات سالم برای پیامدهای سلامتی بلندمدت حیاتی است.

اوتیسم چگونه بر سوخت‌وساز بدن تأثیر می‌گذارد؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اوتیسم متابولیسم بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این یافته‌ها به توضیح ارتباط بین اوتیسم و ​​چاقی کمک می‌کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Molecular Autism نشان داد که ویژگی سوخت‌وساز بدن افراد اوتیسم نسبت به افراد بدون اوتیسم متفاوت است. افراد اوتیسم دارای سطوح پایین‌تری از اسیدهای آمینه خاص و سطوح بالاتری از اسیدهای چرب خاص هستند. این تفاوت‌ها در متابولیسم به طور بالقوه به افزایش وزن و سایر مشکلات سلامت مرتبط با چاقی کمک می‌کند.

تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین اوتیسم، سوخت و ساز بدن و ​​چاقی موردنیاز است؛ اما این مطالعه اهمیت درنظرگرفتن عوامل سوخت‌وساز بدن را هنگام پرداختن به نیازهای سلامتی افراد اوتیسم برجسته می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ارتباط بین اوتیسم، رژیم غذایی و رفتار کودکان

 

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد بین اوتیسم و ​​چاقی ارتباط وجود دارد. درحالی‌که دلایل دقیق این ارتباط هنوز به طور کامل شناخته نشده است. مشخصاً چاقی پیامدهایی برای سلامت افراد اوتیسم به وجود می‌آورد. با ترویج تغذیه سالم و فعالیت بدنی و بررسی درمان‌های جایگزین برای علائم رفتاری مرتبط با اوتیسم، ممکن است بتوانیم برخی از خطرات مرتبط با آن را کاهش دهیم.

marjan

Recent Posts

کنترل تکانه و اوتیسم

درمان اختلالات کنترل تکانه چگونه امکان‌پذیر است؟ اوتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که بر ارتباطات،…

1 روز ago

نیازهای والدین اوتیسم; والدینی که نیاز به همراهی و حمایت دارند

نیازهای والدین اوتیسم چیست؟ با افزایش تعداد کودکانی که تشخیص اختلال طیف اوتیسم می‌گیرند، والدین…

3 روز ago

نظریه انسجام مرکزی در کودکان اوتیسم

نظریه انسجام مرکزی چیست؟ آیا تابه‌حال احساس کردید که افکار شما فقط در دایره‌ای می‌چرخند…

1 هفته ago

دشواری درک لحن در کودکان اوتیسم; تلاش کودکان اوتیسم برای درک لحن سخنران

آموزش تفسیر احساسات از روی لحن صدا چرا درک لحن در کودکان اوتیسم دشوار است؟…

1 هفته ago

دنیای بدون احساسات، الکسی‌تایمیا و اوتیسم😵

محققان معتقدند که الکسی‌تایمیا با اختلال اوتیسم همبودی دارد. تصور کنید در دنیایی زندگی می‌کنید…

2 هفته ago

راهکارهای آموزش پول به کودکان اوتیسم

آموزش پول و سواد مالی به‌طورکلی به معنای داشتن درک درست از مفاهیم مالی و…

2 هفته ago