مقالات

دنیای بدون احساسات، الکسی‌تایمیا و اوتیسم😵

محققان معتقدند که الکسی‌تایمیا با اختلال اوتیسم همبودی دارد. تصور کنید در دنیایی زندگی می‌کنید که در آن هیچ نشانه روشنی از احساسات خشم، غم یا شادی وجود ندارد. یک واقعیت خنثی که در آن همه یکسان به نظر می‌رسند و یکسان صحبت می‌کنند. آن دنیا برای شما چه شکلی خواهد بود؟ برای افراد با آلکسی تایمیا، این تصویری از تجربه روزمره است. در افراد با این بیماری تشخیص احساسات خود یا دیگران مشکل است. الکسی‌تایمیابرای اولین‌بار توسط پیتر ای سیفنئوس در اوایل دهه 1970 وارد حوزه روانپزشکی شد.

محققان معتقدند که الکسی‌تایمیابا اختلال اوتیسم همبودی دارد. در این مقاله به بررسی الکسی‌تایمیاو ارتباط آن با اختلال اوتیسم می‌پردازیم.

الکسی‌تایمیا چیست؟

الکسی‌تایمیا یا نارسایی هیجانی به‌ یک پدیده هیجانی شناختی در کارکرد روانی اطلاق می‌شود که در نتیجه فرآیند بازداری خودکار اطلاعات و احساسات هیجانی به وجود می‌آید. برخی محققان اختلال در سیستم لیمبیک، جانبی شدن نابهنجار مغز و یا اشکال در کارآمدی ارتباط بین نیمکره‌های مغز را در ایجاد آن مؤثر دانسته‌اند. در الکسی‌تایمیاافراد مشکلات قابل‌ملاحظه‌ای در ابراز و توصیف کلامی احساساتشان دارند و کمبود یا فقدان خیال‌پردازی در آن‌ها بارز است. این دشواری در شناسایی‌ و به کلام درآوردن صحیح هیجانات و تجربة حالات جسمی در واکنش به هیجان در الکسی تایمی است.

علائم الکسی‌تایمیا

  • ویژگی‌های ناگویی خلقی عبارت‌اند از:
  • مشکل در شناسایی، تمایز بین احساسات و احساسات بدنی برانگیختگی عاطفی
  • مشکل در توصیف احساسات برای افراد دیگر
  • کاهش ظرفیت خیال‌پردازی و تصور
  • سبک‌شناختی وابسته به محرک و بیرونی
  • مشکل در درک و توصیف احساسات دیگران

فقدان آگاهی عاطفی بر توانایی فرد برای درک وضعیت عاطفی ذهنی خود تأثیر می‌گذارد. تفسیر یا تشخیص محرک‌های عاطفی کلامی یا غیرکلامی مانند حالت چهره یا لحن صدا برای فرد مشکل است. آنها به نوبه خود فاقد تنظیم عاطفی هستند. دشواری در درک احساسات دیگران منجر به مشکلاتی در تعامل اجتماعی نیز می‌شود.

سطوح تنظیم هیجانی

سه سطح تنظیم هیجانی عبارت‌اند از:

  • شروع پاسخ ناشی از احساسات
  • مهار محرک‌های احساسات
  • تعدیل پاسخ‌های عاطفی

محیط ما منبع اولیه محرک‌ها از جمله محرک‌های عاطفی است. نحوه واکنش ما به این محرک‌ها با نحوه تنظیم این ورودی‌های احساسی مشخص می‌شود. تنظیم عاطفی به ما کمک می‌کند تا همه ورودی‌ها را فیلتر و روی موارد مهم تمرکز کنیم تا ترس و استرس برانگیخته نشود. در افراد اوتیسم و الکسی‌تایمیابه دلیل دشواری در شناسایی احساسات، تنظیم و بازنمایی معنایی احساسات دشوار است. آنها در تشخیص محرک عاطفی و چگونگی برخورد با احساسات مشکل دارند.

آیا الکسی‌تایمیا نوعی اوتیسم است؟

یک فرد با نارسایی هیجانی در تعامل اجتماعی و روابط اجتماعی، درک مقاصد و نگرش‌های دیگران، در تشخیص حالات چهره و تشخیص لحن عاطفی گفتار، حرکت، بیان بدن و تصمیم‌گیری مشکل دارد. افراد اوتیسم نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

الکسی‌تایمیا در اختلال طیف اوتیسم هم در افراد کم‌عملکرد و هم در افراد با عملکرد بالا رایج است، بنابراین مشکلات در شناخت عاطفی منحصر به ظرفیت عصبی شناختی است. یکی دیگر از شباهت‌های کلی بین نارسایی هیجانی و اختلال اوتیسم همدلی است.

نظریه ذهن، اوتیسم و ​​نارسایی هیجانی:

نظریه ذهن یک مهارت اجتماعی شناختی است که توانایی تفکر در مورد وضعیت روانی مانند عواطف، احساسات، باورها و افکار دیگران و همچنین خود را تعریف می‌کند. بر اساس نظریه رشد شناختی ژان پیاژه، افکار و ارتباطات کودکان اغلب خودمحور هستند کودک قادر به دیدن دیدگاه دیگران نیست و تصور می‌کند که دیگران مثل او احساس و فکر می‌کنند. با افزایش سن، این ویژگی‌های خودمحوری محو می‌شوند و نظریه ذهن پدیدار می‌شود. نظریه ذهن برای درک دیگران، استنتاج از طرز تفکر و احساس دیگران به‌ویژه برای توسعه مهارت‌های اجتماعی مهم است.

مداخلات برای الکسی‌تایمیا

  1. حمایت‌های دیداری

از تصاویر همراه با احساسات حالات احساسی چهره را آموزش دهید. انواع مختلف احساسات را از طریق تصاویر به کودک خود آموزش دهید.

  1. درمان شناختی رفتاری برای تشخیص احساسات

درمان شناختی رفتاری، یک درمان مؤثر برای تنظیم یا مدیریت احساسات است. تکنیک‌های شناخت درمانی به افراد در شناسایی و ارزیابی باورها و تصورات نادرست حول محور احساسات کمک می‌کند. هسته اصلی درمان شناختی رفتاری برای آموزش تنظیم هیجانی، ذهن‌آگاهی است. ذهن‌آگاهی به افراد می‌آموزد که احساسات خود را شناسایی و هم جنبه‌هایی از احساسات را از طریق بدن خود کشف کنند.

  1. ارزیابی مجدد شناختی

ارزیابی مجدد شناختی باهدف تغییر نحوه تفکر ما، آموزش روشی جایگزین و سازگار برای نگاه‌کردن به یک موقعیت صورت می‌گیرد. با ترکیب درمان شناختی رفتاری و ارزیابی مجدد شناختی، کودک می‌تواند بیاموزد که برخی از احساسات اعم از غم، شادی یا خشم هر کدام هدفی را دنبال می‌کنند.

نتیجه‌گیری

الکسی‌تایمیا لزوماً یک تشخیص بالینی نیست، بلکه یک ویژگی شخصیتی است که در میان جمعیت عمومی رخ می‌دهد. شیوع الکسی‌تایمیادر بین افراد اوتیسم بیشتر است. همچنین نارسایی هیجانی و مشکلات در پردازش هیجانی ارتباط نزدیکی با افسردگی و اضطراب دارد. ناتوانی در شناخت احساسات خود به دلیل ناتوانی در تعریف و درک تعارضات درونی خود و بیان یا توضیح آنها برای دیگران می‌تواند منجر به افسردگی شود؛ بنابراین، یک فرد با نارسایی هیجانی و اوتیسم که مشکلاتی را در تنظیم هیجانی یا تشخیص احساسات تجربه می‌کند، ممکن است دچار اضطراب و افسردگی شود. برخی از کودکان اوتیسم انواع چالش‌های مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجانی را تجربه می‌کنند که باعث اضطراب یا رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.

صدای اوتیسم می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید.
والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های 02188616931 و 02188616932 ، با ما در ارتباط باشید.

marjan

Recent Posts

کنترل تکانه و اوتیسم

درمان اختلالات کنترل تکانه چگونه امکان‌پذیر است؟ اوتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که بر ارتباطات،…

19 ساعت ago

نیازهای والدین اوتیسم; والدینی که نیاز به همراهی و حمایت دارند

نیازهای والدین اوتیسم چیست؟ با افزایش تعداد کودکانی که تشخیص اختلال طیف اوتیسم می‌گیرند، والدین…

3 روز ago

نظریه انسجام مرکزی در کودکان اوتیسم

نظریه انسجام مرکزی چیست؟ آیا تابه‌حال احساس کردید که افکار شما فقط در دایره‌ای می‌چرخند…

1 هفته ago

دشواری درک لحن در کودکان اوتیسم; تلاش کودکان اوتیسم برای درک لحن سخنران

آموزش تفسیر احساسات از روی لحن صدا چرا درک لحن در کودکان اوتیسم دشوار است؟…

1 هفته ago

افزایش احتمال چاقی در افراد اوتیسم| باید‌‌ها و نباید‌هایی که بهتر است بدانید✌

چاقی افراد در چند دهه اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده است. بحران چاقی در…

2 هفته ago

راهکارهای آموزش پول به کودکان اوتیسم

آموزش پول و سواد مالی به‌طورکلی به معنای داشتن درک درست از مفاهیم مالی و…

2 هفته ago