مقالات

چگونه مهارت لباس پوشیدن را به کودک اوتیسم آموزش دهیم؟

چگونه مهارت لباس پوشیدن را به کودک اوتیسم آموزش دهیم؟

مهارت لباس پوشیدن یک توانایی فیزیکی و شناختی است. هر والد کودکی در طیف اوتیسم می‌داند که آموزش پوشیدن لباس کار بزرگی است. پیش‌نیاز آن مکان‌یابی اعضای بدن، برنامه‌ریزی جهت‌گیری لباس‌ها، ترتیب مراحل برای رسیدن به هدف و حفظ توجه است. آموزش مهارت لباس پوشیدن را پس از آمادگی کودک در پیش‌نیازها آغاز کنید.

نمودارهای تصویری به بچه‌ها کمک می‌کند بدانند چه چیزی از آنها انتظار می‌رود و آنها را در انجام وظیفه نگه می‌دارد. یک نمودار تصویری برای لباس پوشیدن در صبح و درآوردن و پوشیدن لباس خواب در شب در نظر بگیرید.

 

مراحل  آموزش لباس پوشیدن به کودک اوتیسم

 

هدف آموزش را مشخص کنید و برای زمان تمرین برنامه‌ریزی کنید

چه هدفی دارید و چه زمانی روی این هدف کار خواهید کرد. به عنوان مثال، هدف شما اموزش لباس پوشیدن برای مدرسه، پوشیدن لباس خواب، یا لباس پوشیدن برای فعالیت آخر هفته است. زمانی را پیدا کنید که متناسب با برنامه شما باشد، جایی که همه در آن آرام و آماده یادگیری باشند. این زمان را تا رسیدن به هدف ثابت نگه دارید.

محیط را تنظیم کنید

یک محل ثابت با یک صندلی به اندازه کودک داشته باشید، روی لبه تخت یا جایی برای نشستن روی زمین بنشینید. نشستن برای انجام برخی کارها آسان‌تر از حفظ تعادل روی یک پا است. یک مکان مشخص برای قرار دادن لباس‌های بدون لباس و لباس‌هایی که باید لباس بپوشند، داشته باشید. یک محیط ثابت به کودک نشان می‌دهد که از او چه انتظاری دارید و چه کار باید انجام دهد.

در انجام کار به کودک کمک کنید

کودک هنگامی که بتواند لباس را با موفقیت بپوشد انگیزه بیشتری برای انجام دوباره کار به دست می‌آورد. می‌توانید با شروع توالی پانسمان به این امر کمک کنید تا کودکتان بتواند آن را تمام کند.

پوشیدن شلوار (در حالت نشسته) معمولاً شامل مراحل زیر است.

شلوار را از بند کمر بردارید

شلوار را به سمت پاها پایین بیاورید

پا را داخل سوراخ شلوار بلند کنید

پای دیگر را داخل سوراخ شلوار بلند کنید

شلوار را تا زانو بکشید

کودک را بایستید و شلوار را تا کمر بکشید

مرحله 6 مرحله نهایی کار است که پس از انجام مراحل 1-5 توسط کودک انجام می‌شود. پس از انجام این مرحله توسط فرزندتان، بازخورد مثبتی ارائه خواهید کرد. هنگامی که اعتماد به نفس شکل گرفت و مراحل لباس پوشیدن منسجم و قابل پیش‌بینی شد، از کودک خود بخواهید مرحله 5 و سپس 4 را کامل کند و تا زمانی که بتواند تمام مراحل را به طور مستقل انجام دهد ادامه دهید.

آموزش را ادامه دهید

تغییر یک عادت سخت است. به کودک خود فرصت‌های مداوم برای تمرین مهارت‌های خودیاری در فضایی آرام را بدهید.

اگر با موانعی بیش از حد انتظار مواجه شدید، با کاردرمانگر صحبت کنید. با کمک کاردرمانگر می‌توانید آنچه را که در حال رخ دادن است تجزیه و تحلیل کنید و مراحلی را متناسب با شرایط برای رسیدن به هدفش مشخص کنید.

  

 

نکاتی در مورد لباس پوشیدن

هنگام آموزش از لباس‌های گشاد استفاده کنید:

به کودک کمک کنید تا خودش لباسش را در بیاورد. روش‌های مختلف را امتحان کنید و روشی را پیدا کنید که برای کودک شما مناسب باشد.

زمان مناسب برای آموزش را انتخاب کنید:

زمانی که کودکتان خسته، گرسنه، غمگین یا مریض است از تمرین خودداری کنید. تعطیلات آخر هفته می‌تواند زمان خوبی برای آموزش باشد.

حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برسانید:

تلویزیون و هر وسیله‌ای که باعث حواس‌پرتی کودک می‌شود کنترل کنید.

کودک باید پیش از آموزش مفاهیم بالا/پایین/در/خارج/جلو/پشت را بلد باشد. این مفاهیم برای پیروی از دستورالعمل‌ها در طول لباس پوشیدن مهم هستند.

برای کمک به تشخیص دادن قسمت جلو از پشت به کودک، یک طرف لباس را مشخص کنید مثلاً آرم تیشرت‌ها معمولاً در جلو هستند یا برچسب‌ها در پشت هستند.

لباس پوشیدن نیز فرصتی برای یادگیری نام اعضای بدن است. هنگام یادگیری مهارت لباس پوشیدن، دانستن تفاوت بین مچ پا، زانو و شانه مفید است.

برای برخی از کودکان، پوشیدن لباس یا درآوردن آن در مقابل آینه کمک زیادی به آنها می‌کند زیرا می‌توانند ببینند که چه کار می‌کنند.

به یاد داشته باشید که هر تمرین را با موفقیت به پایان برسانید و فرزندتان را به خاطر تلاش‌هایش تحسین کنید. برخی از کودکان ممکن است از نمودار با برچسب لذت ببرند.

یک برنامه تصویری می‌تواند برای حمایت از یکنواختی در لباس پوشیدن/درآوردن به همان ترتیب هر بار مفید باشد.

 

 

نحوه آموزش

شلوار:

اگر می‌توانید با شورت شروع کنید.

لباسی با کش گشاد انتخاب کنید.

پیراهن

با آستین‌های کوتاه شروع کنید که مدیریت آن راحت‌تر است.

کفش

با کفش‌های آدامسی یا دمپایی شروع کنید، کفش‌های ساده بپوشید، زیرا پوشیدن آن‌ها راحت‌تر است.

اگر کفش‌ها بند دارند، به کودک آموزش دهید قبل از پوشیدن بند آنها را شل کند و زبانش را بیرون بکشد.

دکمه‌ها

ابتدا با دکمه‌های بزرگ شروع کنید.

به کودک خود نشان دهید که چگونه دکمه را با یک دست نگه دارد، با دست دیگر سوراخ دکمه را پیدا کنید و دکمه را فشار دهید.

 

marjan

Recent Posts

اضطراب و خودتنظیمی در کودکان اوتیسم

اضطراب بخشی از غریزه بقا در انسان‌ها بوده و زمانی که ما به وضعیت تهدیدآمیزی…

1 روز ago

ساختار مغز کودک اوتیسم; در مغز کودکان با اختلال ASD چه می‌گذرد؟

ساختار مغز کودک اوتیسم چگونه است؟ اوتیسم جز اختلالات پیچیده رشدی عصبی است، که همه…

3 روز ago

کنترل تکانه و اوتیسم

درمان اختلالات کنترل تکانه چگونه امکان‌پذیر است؟ اوتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که بر ارتباطات،…

6 روز ago

نیازهای والدین اوتیسم; والدینی که نیاز به همراهی و حمایت دارند

نیازهای والدین اوتیسم چیست؟ با افزایش تعداد کودکانی که تشخیص اختلال طیف اوتیسم می‌گیرند، والدین…

1 هفته ago

نظریه انسجام مرکزی در کودکان اوتیسم

نظریه انسجام مرکزی چیست؟ آیا تابه‌حال احساس کردید که افکار شما فقط در دایره‌ای می‌چرخند…

2 هفته ago

افزایش احتمال چاقی در افراد اوتیسم| باید‌‌ها و نباید‌هایی که بهتر است بدانید✌

چاقی افراد در چند دهه اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده است. بحران چاقی در…

2 هفته ago