عوامل موثر در پیشرفت اختلال اوتیسم چیست؟ یکی از سؤالاتی که درباره‌ی اوتیسم، برای افراد مختلف ممکن است ایجاد شود، درباره‌ی عوامل اثرگذار بر روند پیشرفت کودک است. موسسه صدای اوتیسم، با سال‌ها سابقه در حوزه خدمات اوتیسم، چندین سال است که اقدام به آموزش و تربیت مربی اوتیسم کرده و دوره‌های مختلف آنلاین، حضوری و ترکیبی را برای علاقمندان به این حوزه برگزار می‌کند. برگزاری کلاس‌های آنلاین این مزیت را دارد که افراد از اقصی نقاط ایران می‌توانند با شرکت در جلسات، به افراد اوتیسم شهر زندگی خود خدمات ارائه کنند

عوامل موثر در پیشرفت اختلال اوتیسم; چه عواملی بر روند پیشرفت کودک اوتیسم اثرگذار است؟

مطالعاتی درباره ی عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد، و پیشرفت کودکان اوتیسم انجام شد، و به نتایج مختلفی درباره‌ی شدت علائم، و بهبود در برخی از برهه‌های زمانی رسیدند. همان‌طور که می‌دانیم، اوتیسم یک اختلال رشدی مادام العمر است، اما به طور متناقض، بیشتر مطالعات درباره‌ی این اختلال مقطعی هستند. دنبال‌کردن افراد با اختلال اوتیسم، در دوره‌های زمانی طولانی بسیار هزینه‌بر است، و نیاز به تلاش زیادی هم از سوی خانواده‌ها و هم از سوی محققان دارد. با این حال، این تنها راه برای درک عواملی است، که در اوایل دوران کودکی به برخی از کودکان با اختلال اوتیسم کمک می کند، تا در درازمدت بهتر از دیگران عمل کنند.

تعداد انگشت شماری، مطالعات بلندمدت انجام شد، که هر کدام شامل صدها شرکت‌کننده است، و افراد با اختلال اوتیسم را برای نزدیک به دو دهه مورد بررسی قرار دادند. یکی از بزرگترین مطالعات، حدود 300 کودک 2 تا 21 ساله را دنبال کرد و نشان داد، که عملکرد حدود 10 درصد از کودکان، در اواسط نوجوانی به طور چشمگیری بهبود می یابند. 80 درصد دیگر از کودکان، علائمی دارند که به طور قابل توجهی، در طول زمان ثابت است.در یک تحقیق، کودکان بین دو تا پانزده سال را بررسی کردند، و آن ها را بر اساس عوامل تغییر دسته بندی کردند.

مطلب پیشنهادی: نشانه هایی از اوتیسم پیشرفته که آن را متمایز می کند

عوامل موثر در پیشرفت اختلال اوتیسم چیست؟| صدای اوتیسم
عوامل مختلفی بر پیشرفت کودکان با اختلال اتیسم اثر می گذارد.

مهارت های کلامی و IQ

تعداد کمی از کودکانی که عملکردشان بهبود می یابد، هم ضریب هوشی بالایی دارند، و هم مهارت های کلامی خود را، در اوایل دوران توانبخشی بهبود می‌بخشند. این نتایج با نتایج مطالعات دیگر، مطابقت دارد که نشان می‌دهد، مهارت های زبانی و ضریب هوشی، قوی‌ترین پیش بینی کننده پیشرفت عملکرد یک کودک هستند.

مهارت های شناختی و عملکرد اجرایی

پلیکانو، مهارت های شناختی 37 کودک با اختلال اوتیسم، و بهره هوشی متوسط را ارزیابی کرد. او دریافت که کودکان بین 4 تا 7 سال، که دارای قوی‌ترین مهارت های عملکرد اجرایی بودند، مهارت‌های لازم برای برنامه ریزی و انجام کارهای پیچیده – سه سال بعد قوی ترین نظریه ذهن یا توانایی درک افکار و عقاید دیگران را داشتند. پلیکانو می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد، که بهبود مهارت‌های عملکرد اجرایی در کودکان با اختلال اوتیسم، ممکن است همراه با مزایایی برای نظریه ذهن باشد.

مشکلات حسی

کارتر 170 کودک نوپا با اختلال اوتیسم را بررسی کرد که در سه بازدید سالانه در سنین بین 18 تا 33 ماهگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. مطابق با بررسی‌ها آن‌ها دریافتند که کودکانی که در دوران نوپایی حساسیت حسی بیشتری از خود نشان می دهند، در سنین پیش دبستانی احتمال بیشتری وجود دارد که دچار اضطراب شوند.

فرزندپروری

اطلاعات حاصل از مطالعات طولی همچنین نشان می‌دهد، که چگونه تعامل بین کودکان با اختلال اوتیسم، و خانواده آن‌ها، یا محیط آن‌ها می‌تواند بر نحوه رفتار کودک، تأثیر بگذارد. برای مثال، یک تحلیل منتشر نشده، از داده‌های کارتر نشان می‌دهد، که داشتن سبک فرزندپروری «پاسخگو»، به این معنی که والدین با آنچه کودک به آن توجه می‌کند، و اغلب به آن می‌پیوندد، فوایدی برای پیشرفت کودکان اوتیسم دارد. تیم کارتر متوجه شد، که فرزندان این والدین، دستاوردهای بیشتری در مهارت های زبانی، نشان می دهند.

البته وی تاکید میکند، اگر فرزندانشان ضعیف عمل می کنند، نباید به عنوان عاملی برای سرزنش والدین تعبیر شود، اما نتایج نشان می دهد که مشارکت دادن والدین، در مداخلات اوتیسم مهم است.