آموزش تفسیر احساسات از روی لحن صدا
چرا درک لحن در کودکان اوتیسم دشوار است؟ با رشد و تکامل کودکان آنها یاد میگیرند که صداهای صوتی مختلف را با عواطف و احساسات متفاوت مرتبط کنند. بهعنوانمثال، هنگامی که کودک میشنود که مراقب خود با لحن مثبت با او صحبت میکند، میتواند تشخیص دهد که بزرگسال احساسات مثبتی را ابراز میکند. شاید مراقب بگوید: دوستت دارم یا بیا بازی کنیم با لحنی خوشبینانه و شاد حتی اگر نوزاد هنوز معنی این کلمات را نفهمد، متوجه میشود که صدای فرد خوشحال به نظر میرسد.
کودکان میتوانند احساسات منفی را در صدای افراد تفسیر کنند.
شنیدن صحبتهای والدینشان در مورد یک روز خستهکننده در محل کار، البته کودک نمیفهمد چه چیزی گفته میشود؛ اما میتواند بگوید که لحن صدا با احساسات منفی همراه است. تفسیر احساسات افراد بخش مهمی از یادگیری پاسخگویی و برقراری ارتباط با دیگران است. دانیل آبرامز، یکی از محققین اصلی این مطالعه، استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد است. همانطور که او میگوید، صدا در واقع میتواند بیشتر از کلمات واقعی یک فرد در مورد احساسات به شما بگوید. برای کودکان اوتیسم این حوزه از زبان اجتماعی اغلب دشوار است.
مطلب پیشنهادی: اختلالات زبان و گفتار در کودکان
برخی از تحقیقات در این حوزه
یک مطالعه شامل 43 کودک اوتیسم و عادی بین سنین 7 تا 12 سال انجام شد. محققان توانستند بخش خاصی از مغز را شناسایی کنند که صدا را برای درک احساسات تفسیر می کند. یافتهها نشان داد که کودکان اوتیسم میتوانند صداهای مختلف سخنران مربوط به احساسات مختلف را بشنوند و پردازش کنند. مشکل در توانایی مغز برای تفسیر آن صداها است.
در طول این مطالعه، 22 کودک اوتیسم به ضبط عبارات مختلف گوش دادند. یک گروه 21 نفره از کودکان عادی به عنوان مقایسه استفاده شد. بچهها به سخنراني گوش دادند كه ميگفت: كيسهاي در اتاق است و قاشق من روي ميز است هر قطعه ضبط شده با لحن های متفاوت خنثی، شاد یا غمگین خوانده می شد. سپس به هر کودک گفته شد که احساساتی را که فکر میکنند منتقل میشود نام ببرند. نتایج نشان داد که کودکان اوتیسم زمان بیشتری را صرف کردند و چالش های زیادی برای این کار داشتند.
در مرحله بعد، هر دو گروه از بچهها هنگام انجام MRI به این ضبطها گوش دادند. در کودکان اوتیسم و هم در کودکان عادی، بخشهایی از مغزشان که به شنوایی مربوط میشود به طور مشابهی پاسخ میدهند. اما تفاوتی در پاسخهای مغزی مرتبط با اتصال گیجگاهی، بخشی از مغز که در ارتباطات اجتماعی نقش دارد وجود داشت.
محققان در تلاش هستند روزی فناوری برای کمک به بهبود توانایی مغز برای درک امواج صوتی وجود داشته باشد. البته همه افراد اوتیسم تمایلی به استفاده از این فناوری نداشته باشد؛ اما ممکن است در آینده در دسترس باشد. در این میان، درک تفاوتها در نحوه عملکرد مغز افراد و درک اطلاعات مهم است. آگاهی و درک میتواند کمک زیادی به ایجاد تعاملات موفق و مفید با افراد اوتیسم کند. افراد اوتیسم هرگز در این زمینه 100% دقیق نباشند، صرفاً به دلیل تفاوت های مغزی آنها و این اشکالی ندارد اما اگر این زمینه ای است که آنها می خواهند در آن پیشرفت کنند، گفتار درمانی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
تفسیر لحن صدا تنها یکی از حوزههای ارتباط اجتماعی است که میتواند در گفتاردرمانی مورد هدف قرار گیرد. گفتاردرمانی برای زبان اجتماعی همچنین میتواند بر موارد زیر تمرکز کند:
- تمرین توجه اشتراکی: زمانی است که دو نفر با هم درگیر یک کار هستند.
- نوبت گرفتن در مکالمه: هر دو نفر فرصت دارند بدون اینکه حرف یکدیگر را قطع کنند صحبت کنند.
- ماندن در موضوع مکالمه: هر دو نفر نظرات مناسبی ارائه میدهند و سؤالات مرتبط را میپرسند.
- استفاده از ارتباطات غیرکلامی: استفاده از حرکات، حالات چهره و تماس چشمی در صورت لزوم برای برقراری ارتباط آسان و واضح پیامها.
- تمرین جوک، طعنه و زبان مجازی: تفسیر و درک این اشکال زبان دشوار باشد، بنابراین اغلب برای تمرین در درمان مفید هستند. ارتباطات اجتماعی یک فرد اوتیسم حتی با وجود گفتار درمانی متفاوت از یک فرد بدون اوتیسم است.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای 02188616931 و 02188616932 ، با ما در ارتباط باشید.