اضطراب اجتماعی و اوتیسم، چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند؟ با ترس و نگرانی شدید، در موقعیتهای اجتماعی شناخته میشود، و حداقل بخشی از فعالیتهای روزمره شخص را مختل میکند. یک اختلال بسیار ناتوانکننده است، که میتواند بسیاری از جنبه های زندگی فرد را مختل کند. در موارد شدید، اضطراب اجتماعی میتواند کیفیت زندگی فرد را، به شکل چشمگیری کاهش دهد. بعضی از مبتلایان، ممکن است هفتهها از خانه خارج نشوند، یا از بسیاری موقعیتهای اجتماعی، مانند موقعیتهای شغلی و تحصیلی خود، صرف نظر کنند.
موسسه صدای اوتیسم، با سالها سابقه در حوزه خدمات اوتیسم، چندین سال است که اقدام به آموزش و تربیت مربی اوتیسم کرده و دورههای مختلف آنلاین، حضوری و ترکیبی را برای علاقمندان به این حوزه برگزار میکند. برگزاری کلاسهای آنلاین این مزیت را دارد که افراد از اقصی نقاط ایران میتوانند با شرکت در جلسات، به افراد اوتیسم شهر زندگی خود خدمات ارائه کنند.
علائم اضطراب اجتماعی، شامل نگرانی در مورد عملکرد اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی، توسط دیگران است. معمولاً اضطراب اجتماعی در اواخر دوران کودکی ظاهر می شود، و ممکن است مانع از پاسخ انطباقی کودک، به چالش های دنیای واقعی شود. نکته جالب و مهم در ارتباط با ترس یا اضطراب اجتماعی، این است که ترس یا اضطراب با تهدید ناشی از موقعیت اجتماعی، هیچ تناسبی ندارد.
تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، اغلب در افراد دشوار است. یکی از دلایل گیج کننده در ارتباط با این دو اختلال، این است که برخی علائم یکسان به نظر می رسند، و با یکدیگر همپوشانی دارند، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
در حالی که اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب اجتماعی، شباهت های زیادی با یکدیگر دارند، از بسیاری جهات نیز شرایط متمایزی با یکدیگر دارند. تفاوت اصلی این است، که اختلال اوتیسم یک اختلال عصبی، رشدی ست ،در حالی که اختلال اضطراب اجتماعی، یک وضعیت در سلامت روان است.
اگرچه افراد با اختلال اوتیسم، و اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است ترجیح دهند، از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند، اما دلیل اصلی اجتناب آنها، دقیقا در جایی قرار دارد که تفاوت ها نهفته است:
بخش قابل توجهی از افراد با اختلال اوتیسم، معیارهای اختلال اضطراب اجتماعی را دارند،. این بدین معناست، که ممکن است هر دو اختلال را دارا باشند. به علاوه تصور می شود، که حدود 30 درصد از کودکان با اختلال اوتیسم، می توانند واجد شرایط تشخیص اضطراب اجتماعی باشند. ممکن است دلیل این امر این باشد، که افراد با اختلال اوتیسم، اغلب از نظر اجتماعی با مشکل مواجه هستند، و در معرض خطر آزار و اذیت، قرار می گیرند.
در نتیجه ی آسیب ناشی از قلدری و ترس از تکرار این اتفاق، ممکن است افراد با اختلال اوتیسم، دچار اضطراب اجتماعی شوند. در واقع، فقط اختلال اضطراب اجتماعی نیست، که در افراد با اختلال اوتیسم رایج است . بررسی حدود 30 مطالعه، بر روی کودکان با اختلال اوتیسم نشان میدهد، تقریباً 40٪ از این افراد، دارای حداقل یک اختلال اضطراب مرتبط باشند.
اغلب به دلیل شباهت ها در ویژگیهای مرتبط اجتماعی، در هر دو اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب اجتماعی، ممکن است تشخیص اشتباه اضطراب اجتماعی داده شود. این تشخیص برای دختران و زنان با اختلال اوتیسم، که با موقعیت های اجتماعی درگیر هستند، بیشتر اتفاق می افتد. دلایل متعددی وجود دارد، که نشان می دهد زنان، بیشتر به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا می شوند. بسیاری از زنان با اختلال اوتیسم، یاد گرفتند، که علائم خود را پنهان کنند.
این بدان معناست، که آنها یاد گرفتند با استفاده از تماس چشمی، عبارات آموخته شده، بازتاب رفتار اجتماعی دیگران، و تقلید حالات چهره، ویژگی های اوتیسم خود را پنهان کنند. این امر میتواند، تشخیص اوتیسم را برای دیگران سختتر کند، در نتیجه اضطراب در موقعیتهای اجتماعی برجستهتر میشود، به این معنی که احتمال مشاهدهی نشانههای اضطراب، بیشتر از اوتیسم میشود.
بهترین راه برای افتراق، بین اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اوتیسم، از طریق تشخیص رسمی از یک متخصص، مانند روانشناس یا متخصص مغز و اعصاب است. غربالگری اوتیسم، می تواند بسیار کمک کننده باشد. اختلال اوتیسم، معمولا در دوران کودکی قابل تشخیص است، اما برخی از بزرگسالان، ممکن است هرگز ارزیابی رسمی دریافت نکرده باشند. تشخیص اوتیسم در بزرگسالی، می تواند بسیار دشوارتر باشد، که باعث می شود بسیاری از افراد، خود اختلال خود را تشخیص دهند. هنگام تشخیص، مهم است که احتمال ابتلای فرد به هر دو اختلال را، رد نکنید.
یکی از راههای تشخیص تفاوت بین اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب اجتماعی، این است که توجه کنید که فرد چگونه به موقعیت ها، و رویدادهای اجتماعی پاسخ میدهد. فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، ممکن است به احتمال زیاد، از رویداد اجتماعی به طور کامل اجتناب کند، و در صورت شرکت کردن اضطراب زیادی را تحمل کند. افراد دارای اختلال اوتیسم، ممکن است تصمیم بگیرند که شرکت نکنند، یا ممکن است شرکت کنند، اما ممکن است دارای تعاملی نباشد، و یا مکالمات آنها ممکن است، یک طرفه باشد.
درک علل اصلی اضطراب اجتماعی در اوتیسم برای ایجاد درمانهای مؤثر بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد که آمیگدال بیش فعال، مرکز پردازش عاطفی مغز، ممکن است در آن نقش داشته باشد. علاوه بر این، فعل و انفعالات پیچیده بین سلامت روده و انتقالدهندههای عصبی ممکن است به اضطراب در برخی افراد کمک کند.
آمادهسازی یا پیشآگاهی افراد اوتیسم کلید درمان اضطراب اجتماعی در افراد اوتیسم است. به فرد اوتیسم اطلاعات دقیقی در مورد رویدادها یا فعالیتهای اجتماعی آینده ارائه دهید. برای کمک به مدیریت اضطراب، یک برنامه اجتماعی ایجاد کنید که توالی رویدادها را مشخص کند.
تکنیکهای آرامسازی مانند تمرینهای تنفس عمیق یا مدیتیشن ذهنآگاهی را برای مدیریت اضطراب در لحظه تمرین کنید. فعالیتهای خود تسکیندهنده مانند گوشدادن به موسیقی آرامبخش یا حمام آب گرم نیز میتواند مفید باشد.
تعاملات اجتماعی میتواند برای افراد اوتیسم خستهکننده باشد. برنامهریزی برای استراحت یا “تایم اوت” در طول اجتماعات امکان شارژ مجدد را فراهم میکند و مانع از بههمریختگی فرد اوتیسم میشود.
چندین رویکرد درمانی مبتنی بر شواهد میتواند به طور قابلتوجهی به درمان اضطراب اجتماعی در افراد اوتیسم کمک کند. این مداخلات افکار مضطرب را مدیریت میکند، موقعیتهای اجتماعی را به طور مؤثر هدایت میکند و اعتمادبهنفس را در تعامل با دیگران ایجاد میکند.
به افراد کمک میکند تا الگوهای فکری منفی کمککننده اضطراب را شناسایی و به چالش بکشند. همچنین مکانیسمهای مقابلهای را برای مدیریت موقعیتهای اجتماعی و کاهش پاسخهای اضطرابی آموزش میدهد.
بر توسعه مهارتهای ارتباط اجتماعی مانند شروع گفتگو، حفظ تماس چشمی و تفسیر نشانههای غیرکلامی تمرکز دارد. با بهبود تعاملات اجتماعی، افراد میتوانند در محیطهای اجتماعی احساس اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشند و کمتر مضطرب شوند.
به تدریج افراد را در معرض موقعیتهای اجتماعی ترسناک خود در یک محیط امن و کنترل شده قرار میدهد. همچنین به آنها اجازه میدهد تا مهارتهای مقابلهای را توسعه داده و یاد بگیرند که اضطراب خود را در محیطهای واقعی مدیریت کنند.
به کودکان این توانایی را میدهد که از طریق بازی روی احساسات سختکار کنند و در نتیجه این احساسات را با تجربیات مثبت مرتبط کنند.
راهی عالی برای کودکان برای یادگیری مهارتهای اجتماعی و تمرین برقراری ارتباط با کودکان دیگر است.
داروهای SAD ممکن است برای برخی از کودکان توصیه شود . SSRI ها رایجترین داروهای تجویز شده برای درمان اضطراب اجتماعی هستند.
مهم است به خاطر بسپارید که اوتیسم در هر فردی به طور متفاوتی ظاهر میشود. برنامههای درمانی برای اضطراب اجتماعی در اوتیسم باید متناسب با نیازها، محرکها و ترجیحات خاص فرد باشد. یک رویکرد مشارکتی شامل درمانگران، پزشکان، خانوادهها و خود فرد اوتیسم برای دستیابی به نتایج مثبت ضروری است.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
شناخت اعضای بدن در کودکان اوتیسم; یکی از چالشهای عمده کودکان دارای طیف اوتیسم که…
پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوههای درمانی برای کنترل این اختلال به فرد و…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…
View Comments
خیلی ممنون از اینکه موضوعات مورد نیاز بچه ها را به اشتراک می گذارید
مطلب مفيدي بود?
مطالبتون عالیه
عالی عالی
چه قدر قسمت تفاوت ها کمک کننده بود.
چقدر علمی