کنترل تکانه در اوتیسم; بهعنوان والدین و مراقبان کودکان در طیف اوتیسم، ممکن است هر از چند گاهی با خود فکر کنید که چرا آنها کاری را انجام دادهاند و ارتباط بین اختلال کنترل تکانه و اوتیسم را زیر سؤال ببرید. رفتارهای تکانشی راهی است که کودکان محیط خود را آزمایش میکنند و مهارتهای مختلفی مانند کنترل خود را همراه با اعمال و پیامدها میآموزند.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
کنترل تکانه در اوتیسم چیست؟
ما بهعنوان انسان، واکنشهای طبیعی و سریع داریم، مانند دورشدن از جسمی که به سمت ما میآید. این بخشی از پاسخ مبارزه، یا فرار ما است، که قرار است به بقای ما کمک کند. همچنین عملکردهایی وجود دارد، که بدون اینکه ما به آنها فکر کنیم، و تحت کنترل ما باشد، رخ میدهد؛ مانند ضربان قلب.
همانطور که ما بالغ میشویم، و رشد میکنیم مهارتهای پیچیدهتر، مانند کارکرد اجرایی، و سایر اقداماتی که نیاز به استفاده از قشر جلوی مغز در مغز ما دارند، شروع به رشد میکنند. کارکرد اجرایی برای برنامهریزی، ایجاد، تمرکز، اجرا، یادآوری، مدیریت وظایف و اهداف، و همچنین نامگذاری و توانایی کنترل انگیزههایمان، ضروری است.
مطلب پیشنهادی: اوتیسم چیست؟
آیا بین مسائل کنترل تکانه و اختلال طیف اوتیسم رابطه وجود دارد؟
هفت چالش وجود دارد که افراد با اختلال اوتیسم در عملکرد اجرایی دارند:
-
مشکلات در ارتباط
این مشکلات میتوانند از عدم درک مکالمه، تا گفتن و انجام کارهایی که دیگران آن را نادرست، یا کاملاً توهینآمیز میدانند، متفاوت باشد.
-
مشکلات سازماندهی
داشتن و تعیین اهداف و برنامهریزی، برای اجرای اهداف میتواند برای کودکان با اختلال اوتیسم، دشوار و طاقتفرسا باشد.
-
اجرای برنامه منظم
بهخاطر سپردن و انجام کارهای روزانه، مانند مراقبت از خود، و پیروی از یک برنامه بدون تذکر یا یادآوری، به دلیل مشکلات حافظه، کاری برای افراد با اختلال طیف اوتیسم، میتواند مشکلساز باشد.
-
مسائل مربوط به کنترل ضربه
برخی ممکن است مشکلاتی با خودکنترلی، و سایر رفتارهایی دارا باشند، که میتواند برای فرد مضر باشد.
-
حواسپرتی
افراد با اختلال طیف اوتیسمی وجود دارند، که بهسختی بر روی کار خود متمرکز میمانند. درحالیکه برخی دیگر ممکن است، با تشخیص اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) که میتواند ناتوانی در تمرکز و تکمیل کاری را که به آنها محول شده است افزایش دهد.
-
ادراک نشانه کلامی
کودکان با اختلال اوتیسم ممکن است در درک و درک زمانی که کسی به آنها دستورات کلامی میدهد یا نشانههای کلامی را به شیوهای مناسب دنبال میکند مشکل داشته باشند.
-
مشکل در سازگاری و انعطافپذیری
نگاهکردن به چیزها از منظری متفاوت میتواند به دلیل تفکر سفت و سختی که برخی از افراد با اختلال طیف اوتیسم میتوانند داشته باشند، دشوار است، و زمانی که تغییر ناگهانی در برنامه یا جنبههای دیگر زندگیشان ایجاد میشود، چالشبرانگیز است. اینها تنها تعدادی از چالشهایی است که افراد با اختلال طیف اوتیسم در عملکرد اجرایی با آنها روبرو میشوند. این مهارتها میتواند کارهای روزانه را سخت کند و بسته به فرد، فرد با اختلال اوتیسم را به دلیل مبارزه با این وظایف، استرس بیشتری را تجربه کند.
اگرچه استرس و مبارزه بسیار واقعی است، اما راهبردهایی وجود دارد که افراد با اختلال طیف اوتیسم میتوانند از آنها استفاده کنند. این استراتژیها و مکانیسمهای مقابلهای میتواند به فردی که با چالش بزرگتری مواجه است کمک کند تا آن را به یک کار قابلکنترلتر تقسیم کند.
ناکارآمدی اجرایی چیست؟
“اختلال در کارکرد اجرایی انواعی از مشکلات شناختی، رفتاری و عاطفی را توصیف میکند که یا به دلیل اختلالات عصبی رشدی یا در نتیجه آسیب تروماتیک لوب فرونتال ایجاد میشود. چالشهای ناشی از ناکارآمدی اجرایی شامل نقص در برنامهریزی دشوار، سازماندهی، حل مسئله و مدیریت زمان است. “
ازآنجاییکه این مثالها مخالف عملکرد اجرایی هستند، انجام وظایف بدون مکانیسمهای ذکر شده قبلی و حمایتی که کودک با اختلال اوتیسم ممکن است به آن نیاز داشته باشد دشوار است. توصیه میشود در صورت داشتن هرگونه سؤال دررابطهبا اختلالات اجرایی یا نیاز به اطلاعات مفید در مورد مکانیسمهای مقابلهای که میتواند به کاهش استرس کمک کند، با پزشک کودک خود صحبت کنید.
راههایی برای کمک به کودک با اختلال اوتیسم برای مقابله با اختلالات کارکرد اجرایی
ارائه راههایی برای سازگاری و عملکرد کودکان با اختلال اوتیسم که میتواند مهارتهای اجتماعی و عملکرد اجرایی آنها را تقویت کند، میتواند به بهبود کیفیت کلی زندگی آنها کمک کند. اگرچه برخی از این مهارتها قبلاً میتوانند توسط فرد شناخته شده و مورداستفاده قرار گیرند، میتوان مهارتهای جدیدی را آموزش داد و به مهار هرگونه رفتار ناهنجار اجرایی که میتواند مشکلساز باشد، کمک میکند.
کودکان زمانی به بهترین شکل یاد میگیرند که از علایق و نقاط قوت آنها استفاده شود. منابع و روشهای درمانی مختلفی وجود دارد که پزشک کودک شما به آنها دسترسی دارد. آنها همچنین میتوانند فرزند شما را به متخصصی ارجاع دهند که میتواند از یک رفتار عملکردی یا ارزیابی دیگر برای استفاده از آن نقاط قوت و علایق در حین ایجاد مهارتهای خود استفاده کند.
برخی از مهارتهایی که آنها ممکن است برای بهبود عملکرد اجرایی روی آنها کار کنند میتوانند عبارتاند از:
-
ایجاد حافظه کاری
این کار را میتوان از طریق بازیهای حافظه مختلف و بحث در مورد بخشهای مختلف روز کودک، همانطور که آنها به یاد میآورند، انجام داد. نحوه شروع یک کار، مکالمه و غیره. این را میتوان با فراهمکردن فرصتهایی برای کودک برای انتخاب و شروع یک فعالیت، انجام بازیهای مختلف روی تخته، و فرصتهای اجتماعی که در آن میتواند با همسالان خود شروع به گفتگو کند، انجام شود.
-
فعالیتهای کنترل تکانه
این کارها را میتوان از طریق انواع مختلف بازیهای رومیزی انجام داد، کاری؛ مانند کمک به ساختن چیزی برای ناهار، یا هر فعالیتی که نیاز به صبر دارد و درعینحال خود تنظیمی را بهبود میبخشد و نیاز به ارضای فوری را محدود میکند.
-
یادگیری سازگاری و انعطافپذیری
یک مثال میتواند این باشد که درمانگر برنامه کودک را از آنچه انتظار میرود به برنامهای با مواد مختلف برای کارهایی که کودک به تعامل یا دیدن آنها عادت ندارد تغییر دهد.
-
برنامهریزی و سازماندهی
این فرصت را برای کودک فراهم کنید تا برنامهای بصری یا برنامههای دیگر داشته باشد؛ زیرا به برنامهریزی برای مدرسه، ناهار یا هر قسمت دیگر از روز کمک میکند.
-
خودآگاه شدن
همانطور که یک کودک اصطلاحات مختلفی را میآموزد که با احساسات، سلامتی و سایر جنبههای خودش مرتبط است، میتواند شروع به دانستن و درک آنچه احساس میکند، چرا، و چه کاری میتواند در مورد آن انجام دهد، میآموزد.
نتیجه گیری:
راههای زیادی برای پاسخ به این سؤال وجود دارد که چرا فرزندتان قبل از اینکه گروه بازی را ترک کنید در گلولای افتاد و باید در خواربارفروشی توقف کرد، یا اینکه چرا معلم نامه هفتگی خود را در مورد پیشرفت آن هفته به خانه ارسال کرده است.
ممکن است برای هر کسی و برای همه اتفاق بیفتد. توجه و تمرکز به این نکته مهم است که وقتی کودکان با اختلال اوتیسم مشکلات کنترل تکانه دارند، رفتار خشونتآمیزی نسبت به خود و دیگران نشان میدهند، یا تمرکز بیش از حد بر روی یک کار درحالیکه توجهی به کار در دست ندارند، وجود دارد، گزینههای درمانی وجود دارد که پزشک یا متخصص آنها میتواند ارائه دهد.
درمان ممکن است یک گزینه نباشد یا آنطور که انتظار دارید به نظر نرسد. راههای متعددی وجود دارد که متخصصان میتوانند از علایق و نقاط قوت کودک برای ایجاد یک جلسه بیشتر تحت رهبری کودک استفاده کنند و ضمن تقویت مهارتهایشان، آن را برای او سرگرمکننده کنند.