چلیشن تراپی چیست؟ فرایندی است که در آن، از داروهای قوی برای حذف فلزات سنگین از بدن انسان، استفاده می‌شود. سم زدایی یا چلیشن‌تراپی، دفع فلزات سنگین و پاک‌سازی بدن، برای درمان مسمومیت با سرب، استفاده می‌شود. از اواخر دهه 90، کیلاسیون توسط برخی از پزشکان جایگزین، به عنوان ابزاری برای “درمان” اوتیسم توصیه شد. از آنجایی که اوتیسم اختلالی است، که تا به امروز درمانی نداشت، افراد به وسیله روش‌های مختلف امید به درمان و بهبود این اختلال، دارند.

 چلیشن‌ تراپی چیست؟

اولین استفاده بالینی از چلیشن‌ تراپی در سال 1956 انجام شد، جایی که در 19 نفر از 20 بیمار مسمومیت با سرب که دچار آنژین شدید بودند، از طریق این درمان بهبود مشاهده شد. از آن زمان، اثربخشی آن برای مسمومیت با فلزات به‌خوبی ثابت شده است، اما حمایت و مطالعات در مورداستفاده از آن برای درمان سایر بیماری‌ها محدود بوده است.

این روش، راهی برای حذف سموم از خون است. این سموم، مواد شیمیایی با اثرات منفی برای بدن انسان‌ها هستند، معمولاً باهدف حذف سموم فلزات سنگین، مانند سرب یا جیوه انجام می‌شود. فرایند چلیشن‌ تراپی می‌تواند دارای چندین مرحله باشد، و یکی از مراحل کلیدی استفاده از مواد شیمیایی دیگر، برای “پاک‌کردن” سموم از سیستم بدن کودک است.

  • برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

برای حذف مواد شیمیایی سمی، از خون افرادی که مسمومیت با فلزات سنگین را تجربه کردند، از این روش استفاده می‌شود. پس مشخص است که الزاماً باید تعیین شود که کودک اوتیسم، درگیر شرایط مسمومیت با فلزات سنگین هست یا خیر و بعداً به سراغ چلیشن‌تراپی برویم. برای نمونه سال‌ها گفته می‌شد که در خون کودک دارای اوتیسم میزان بالایی سرب وجود دارد؛ ولی بعد از یک‌سری آزمایش‌ها مشخص شد که میزان سرب در کودکان اوتیسم ‌مانند دیگر کودکان هست.

  • چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

برخی از پزشکان و شرکت‌های تولیدکننده مکمل ادعا می‌کنند که از چلیشن‌تراپی برای کاهش علائم اوتیسم، آلزایمر یا بیماری قلبی استفاده می‌کنند. بااین‌حال، این درمان تنها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان مسمومیت با فلزات تأیید شده است.

 

آیا  چلیشن‌تراپی در درمان اختلال اوتیسم مؤثر است؟

تحقیقات بسیاری در مورد اثربخشی چلیشن‌تراپی در درمان اختلال طیف اوتیسم انجام شده است؛ استفاده از چلیشن‌تراپی برای درمان اوتیسم بر این باور استوار است که جیوه موجود در واکسن‌های دوران کودکی باعث ایجاد اوتیسم می‌شود. مطالعات این ایده را رد کرده‌اند. بااین‌حال، برخی از متخصصان همچنان بر این باورند که حذف فلزات از بدن می‌تواند علائم اوتیسم را بهبود بخشد.

در حقیقت مدرکی مبنی بر اینکه چلیشن‌تراپی، درمانی مؤثر برای افراد اوتیسم است، وجود ندارد. هیچ‌کدام از منابع علمی معتبر در دنیا مانند CDC و یا FDA به این شیوه درمانی حتی اشاره هم نکرده‌اند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چلیشن‌تراپی بسته به نحوه انجام آن می‌تواند باعث آسیب به کودک اوتیسم شود. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) تأکید می‌کند که هیچ مدرکی دال بر اثربخشی  چلیشن‌تراپی برای اوتیسم وجود ندارد. به جز در موارد کارآزمایی بالینی، استفاده از  چلیشن‌تراپی برای اوتیسم را توصیه نمی‌کند.

جدیدترین درمان اوتیسم در حال حاضر چیست؟

به‌طورکلی می‌توان از انواع درمان‌های مناسب برای کودکان اوتیسم موارد زیر را نام برد؛

  • رویکردهای رفتاری و ارتباطی
  • رژیم‌های غذایی مناسب
  • درمان‌های جدید علوم اعصاب مبتنی بر مغز با استفاده از لورتا نوروفیدبک
  • و جلسات و درمان‌های توانبخشی

 

آیا سموم سنگین مانند جیوه در اختلال اوتیسم تأثیر دارد؟

تماس محیطی با فلزات سنگین سمی ازجمله جیوه در دوره‌های کلیدی رشد و نمو ممکن است نقش مهمی در اختلالات دوران کودکی داشته باشند. وجود مواد شیمیایی و سمی پراکنده در محیط مانند جیوه می‌تواند به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر روی مسیرهای عصبی دخیل در اختلال طیف اوتیسم تأثیر بگذارند. جیوه می‌تواند منجر بـه استرس، التهاب عصبی و اختلال در عملکرد میتوکندری و مرگ نورون یا اختلال در عملکرد نورون‌ها شود.

 

نتیجه‌گیری

اختلال اوتیسم شامل مجموعه رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری در ترکیب با نقص‌های اجتماعی و ارتباطی تعریف می‌شود. درمان‌های زیادی برای اوتیسم وجود دارد، اما هیچ درمان واحدی وجود ندارد که بتواند علائم اصلی اوتیسم را نیز کاهش دهد. هیچ تحقیقی از درمان چلیشن‌تراپی برای اوتیسم حمایت نمی‌کند و علاوه بر این، اگر به طور نادرست و خارج از محیط بیمارستان استفاده شود، داروهای چلیشن‌تراپی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

صدای اوتیسم می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.