کشف روش‌های مقابله با یبوست در کودکان با اختلال طیف اوتیسم

مقدمه

یکی دیگر از بیماری‌های شایع در میان کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم اختلال دستگاه گوارش است که می‌تواند شامل اسهال یا یبوست باشد. بر اساس تخمین‌های به‌دست‌آمده در حدود 46 تا 85 درصد کودکان دارای اوتیسم از مشکلات گوارشی رنج می‌برند.

اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم نوعی اختلال عصبی و تکاملی است که بر رفتار شخص، اجتماعی شدن یا تعامل با دیگران تأثیر می‌گذارد. اختلال اوتیسم در هر سنی قابل‌تشخیص است، اما معمولاً علائم آن در دو سال اول زندگی کودک خود را آشکار می‌کنند و باگذشت زمان، این اختلال می‌تواند پیشرفت کند؛ به همین دلیل به‌عنوان یک اختلال تکاملی شناخته می‌شود. مشکل در برقراری ارتباط، داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری، ناتوانی در تعامل با دیگران نشانه‌های اولیه اختلال اوتیسم است.

آیا اختلال اوتیسم درمان می‌شود؟

هیچ درمان قطعی و یکسانی برای این اختلال وجود ندارد. با اینکه استفاده از روش‌های درمان رفتاری-شناختی منجر به پیشرفت کودکان اوتیسم در زمینه‌های مختلف اجتماعی و رفتاری شده است؛ اما درمان دارویی و رسمی برای این اختلال وجود ندارد. هدف از انجام مداخلات برای کودکان اوتیسم، کاهش علائم اوتیسم و به حداکثر رساندن توانایی کودکان اوتیسم است.

مشکلات گوارشی در کودکان اوتیسم

یبوست کودکان یک مشکل بسیار رایج است. برای اکثر کودکان، یبوست به معنای دفع مدفوع سفت، مشکل در دفع و یا دفع مدفوع کمتر از حد معمول است. تشخیص سریع یبوست کودکان برای جلوگیری از تبدیل آن به یک مشکل طولانی‌مدت (یبوست مزمن) اهمیت زیادی دارد.

 براساس برخی مطالعات، خطر ابتلا به اختلالات گوارشی در اوتیسم ۸ برابر بیشتر از حد طبیعی است، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که این خطر بسیار کمتر است. همین امر در مورد شیوع مشکلات گوارشی نیز صدق می‌کند. بر اساس برخی مطالعات، تا ۷۰٪ از کودکان در طیف اوتیسم مشکلات گوارشی دارند، بر اساس داده‌های دیگر حدود ۲۳٪ از کودکان است.

چرا علائم گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار رایج است؟

حداقل یک مطالعه نشان داده است که باکتری‌های روده افراد اوتیسم با باکتری‌های روده افراد دارای رشد معمولی متفاوت است. برخی دیگر از تحقیقات به ارتباط بین روده و رشد مغز اشاره دارند. نتایج برخی از پژوهش‌ها در ادامه آورده شده است؛

  • یک مطالعه نشان داد که خواهر و برادرهای کودکان اوتیستیک نیز مشکلات گوارشی بیشتری دارند. شاید این مشکلات را برخی از عوامل ارثی که با اوتیسم نیز مرتبط هستند تعیین می‌کند.
  • کودکان اوتیسم بسیار بیشتر از همسالان خود از اضطراب رنج می‌برند. علاوه بر این، اختلالات اضطرابی مانند اختلال وسواس فکری – اجباری در بین افراد اوتیسم بسیار بیشتر از جمعیت عادی است. افزایش اضطراب می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات گوارشی شود.
  • بسیاری از کودکان اوتیسم به‌شدت غذا خور هستند و بسیاری از آن‌ها آلرژی دارند؛ این مسئله خود می‌تواند منجر به اختلالات مختلف گوارشی شود.

علائم مشکلات گوارشی در کودکان اوتیسم

از جمله علائم مشکلات گوارشی در کودکان اوتیسم می‌توان به بروز رفتارهایی همچون

  • جمع‌کردن صورت (اخم)،
  • فشردن دندان‏ها به هم و جویدن بیش از حد هر چیزی،
  • گریه‌کردن، جیغ‌کشیدن و همچنین تکرار مداوم برخی کلمات و جمله‌ها،
  • فشاردادن شکم با دست‏ها یا با وسیله دیگر مانند صندلی یا میز اشاره کرد.

درمان اختلالات گوارشی در کودکان اوتیسم

  • کاهش استرس

در برخی از کودکان، استرس می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله اختلالات گوارشی شود. کودکان اوتیسم ممکن است برای بیان استرس خود یا درک علت آن مشکل داشته باشند. سعی کنید عوامل استرس‌زا در زندگی فرزندتان را کاهش دهید. علل رایج استرس عبارت‌اند از

  • تجربیات منفی با همسالان از جمله قلدری،
  • مشکلات در انجام وظایف یادگیری،
  • تغییر در روال معمول روزانه،
  • مشکلات حسی،
  • تغییرات مهم زندگی مانند تغییر مدرسه، آمدن فرزند جدید، طلاق یا مرگ در خانواده.
  • تغییر عادات غذایی

به دلایل بسیاری، کودکان اوتیسم می‌توانند مشکلات بسیاری در انتخاب غذا داشته باشند. مصرف غذاهای سرشار از فیبر برای پیشگیری از یبوست در کودکان که می‌توان شامل یک رژیم غذایی غنی از فیبر، مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و نان‌های سبوس‌دار باشد، می‌تواند به سیستم گوارش کودک کمک کند تا مدفوع نرم و حجیمی داشته باشد.

  • تشخیص و درمان آلرژی

آلرژی یا عدم تحمل برخی غذاها می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی و یبوست در همه افراد شود. اگر کودک حساسیت یا عدم تحمل نامشخصی نسبت به برخی مواد مانند محصولات لبنی داشته باشد، رژیم غذایی مناسب منجر به بهبودی یبوست می‌شود. غذاهایی که به یبوست کودک کمک می‌کند می‌توانند شامل: سیب‌ بدون پوست، کلم‌ بروکلی، غلات کامل، مانند بلغور، جو دوسر یا نان و پاستای سبوس‌دار، هلو، گلابی، آلو، زیتون، آبرسانی به بدن است.

نتیجه‌گیری

به طور معمول، یبوست به دلیل سفت‌شدن مدفوع رخ می‌دهد که می‌تواند به دلایل مختلفی، از جمله رژیم غذایی نامناسب، کم‌آبی بدن، مصرف برخی داروها یا یک مشکل پزشکی رخ دهد. بهترین و سریع‌ترین درمان یبوست کودکان، اصلاح رژیم غذایی، ورزش، مصرف مایعات فراوان به همراه غذاهایی مانند کدوحلوایی، زیتون، روغن‌زیتون و آلو است که ملین‌های طبیعی هستند.

منابع

https://www.thinkingautism.org.uk/taking-action/resources-and-publications/constipation-in-autism/#:~:text=Lack%20of%20movement%20and%20exercise,and%20help%20to%20resolve%20constipation

https://www.autismparentingmagazine.com/child-constipation-causes /.

https://www.healthline.com/health/autism/autism-and-constipation

https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/abdominal/Pages/constipation.aspx