مقالات تخصصی

درمان تعامل والد و کودک (pcit)

تعامل والد و کودک; پژوهش‌ها حاکی از آنند، که احتمال بروز رفتارهای مشکل‌ساز در کودکان اوتیسم، سه برابر بیشتر از کودکان عادی است. رفتارهایی مانند برانگیختگی، خشونت و دستورپذیری نداشتن. چنین رفتارهایی، می‌تواند بر توانایی کودک، در کسب مهارت‌های جدید، یا در برقراری ارتباط با دیگران تأثیر منفی گذارد، و این مسئله اغلب برای خانواده‌ها، به‌شدت چالش‌برانگیز و استرس‌زا است.

تعامل والد و کودک

مداخلات درمانی در سنین اولیه کودکی، می‌تواند تأثیر بسزایی، در بهبود عملکرد کودک اوتیسم، در آینده دارا باشد. لذا شناخت درمان مناسب کودک و شروع زودهنگام آن بسیار حائز اهمیت است. درمان‌های مربوط به اوتیسم اغلب به طور مستقیم رفتارهای کودک را مورد هدف قرار می‌دهند؛ اما مهارت‌های لازم برای روبروشدن با رفتارهای کودک در خانه و اجتماع را در اختیار والدین قرار نمی‌دهند. ازآنجایی‌که والدین اوقات بسیار بیشتر و طولانی‌تری را نسبت به درمانگر، با کودک می‌گذرانند؛ در اختیار قراردادن مهارت‌های درمانی به والدین می‌تواند به رشد سریع مهارت‌های کودک و استحکام رابطه والد و فرزند کمک فراوانی بکند.

توجه به این موضوع باعث شد، که بیش‌ازپیش از والدین به‌عنوان عامل ایجاد تغییر در کودک استفاده شود.

یکی از این روش‌های درمانی والد محور، روش درمانی تعامل والد – کودک است.

درمان تعامل والد و کودک یک روش مداخله علمی والد محور است. این روش معمولاً برای کودکان عادی که دارای مشکلات رفتاری به‌خصوص نافرمانی و عدم دستورپذیری هستند، استفاده می‌شود. این روش برای کودکان اوتیسم بسیار مؤثر است؛ زیرا به طور مستقیم رفتارهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که والدین بیشترین شکایت را از آنها دارند رفتارهایی مثل نافرمانی و مقابله، به‌هم‌ریختگی و لجبازی. در این روش به والدین مهارت‌ها و ابزارهایی داده می‌شود که از طریق آن رابطه والد – فرزندی خود را بهبود بخشند و به دغدغه‌های رفتاری فرزند خود بپردازند.

این روش درمانی معمولاً با حضور کودک و یکی یا هر دو والدین صورت می‌گیرد و 16-20 هفته به طول می‌انجامد. این مداخله معمولاً با حضور غیرمستقیم درمانگر اتفاق می‌افتد و درمانگر، والد را برای انجام مداخلات رفتاری راهنمایی می‌کند.

مراحل درمان تعامل والد و کودک

درمان تعامل والد – کودک دو مرحله دارد: مرحله تعامل والد محور و مرحله تعامل کودک محور.

تمرکز این روش درمانی بر افزایش تعامل مثبت والد و کودک از طریق استفاده از مشوق‌های مثبت، انعکاس/ تکرار صداسازی‌های کودک و توضیح رفتار کودک است. وقتی والد مرحله اول را با موفقیت پشت سر گذاشت، درمان وارد مرحله دوم می‌شود. در این مرحله تمرکز بر چگونگی دستوردادن به کودک است. دستوردادنی که منجر به پیروی کودک از والد شود. همچنین مهارت توجه انتخابی هم به والدین آموزش داده می‌شود. اینکه چه‌طور والدین باتوجه‌به رفتارهای مثبت کودک آن را افزایش دهند و با بی‌توجهی‌کردن به رفتارهای منفی کودک، باعث کاهش این رفتارهای چالش‌برانگیز شوند.

صدای اوتیسم می‌کوشد، تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری، برای کودکان مبتلا به اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر، درباره ی اوتیسم، و یا نیاز به هرگونه آموزش، برای نحوه ی برقراری ارتباط، با کودک مبتلا به اوتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.

adminnew2

Recent Posts

دوست یابی در کودکان اوتیسم; پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، می‌تواند یک فرایند پرچالش‌ باشد. این…

3 هفته ago

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبت‌های…

1 روز ago

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانواده‌ها می‌گذارد. برای خدمات…

5 روز ago

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…

1 هفته ago

خودزنی در کودکان اوتیسم; راهکارهایی برای آرام کردن کودک ASD

درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…

2 هفته ago

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم

فواید کاردرمانی چیست؟ حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، در پردازش و تنظیم…

3 هفته ago