کاردرمانی ذهنی اوتیسم، یک دنیای گسترده است، که در آن کاردرمانگر روشهای مختلفی را، بسته به نیاز فرد بهکار میگیرد. یکی از رویکردهای رایج درمانی، برای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، کاردرمانی ذهنی اوتیسم است. این جنبه از کاردرمانی، در سالهای اخیر مورد توجه ویژه است، و طی آن تلاش میشود تا با روشهای نوین، به بهبود عملکرد ذهنی کودکان اوتیسم کمک شود.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
در ادامه به این شیوه درمانی، و نقش آن در کمک به کودکان اوتیسم، بیشتر خواهیم پرداخت.
همانطور که میدانید اوتیسم، با اختلال کارکردی در مغز همراه است، که تاثیرات زیادی در عملکرد ذهنی فرد و گفتار او، میگذارد. کاردرمانی ذهنی اوتیسم، به افزایش مهارتهای ذهنی و آموزشی کودک کمک میکند، توجه را در او بهبود میبخشد، و موجب تقویت سطح حافظه دیداری، و شنیداری او هم میشود. لازم به یادآوری است، که هرگونه پیشرفت در کاردرمانی ذهنی، بسته به شدت و میزان اختلال کودک دارد، و همه کودکان به یک اندازه پیشرفت نمیکنند. اوتیسم اختلالی است، که طبق آن کودکان در یک طیف قرار میگیرند، و بسته به اینکه کودک در کدام بخش طیف اوتیسم باشد (شدید، متوسط و خفیف)، میزان پیشرفت او نیز، متفاوت خواهد بود.
از دیگر مزایای کاردرمانی ذهنی اوتیسم، بهبود نحوه ابراز احساسات در کودک، و افزایش تعاملات اجتماعی او است. مهمتر از همه اینکه وقتی مهارتهای مختلف کودک، از طریق کاردرمانی ذهنی بهبود پیدا میکند، اعتماد به نفس او هم تقویت میشود، و روحیهاش بهتر خواهد بود. مثلا کودکان اوتیسمی که به مدرسه میروند، ضمن بهبود توجه، مهارتهای نوشتاری و دستخطشان هم بهتر میشود، و مورد تحسین اطرافیان قرار خواهند گرفت.
فرآیند کاردرمانی ذهنی اوتیسم یک پروسه جمعی، زمانبر و مشترک است، که باید در خانه و سایر محیطها انجام شود. در این فرآیند کاردرمانگر، باید در کنار گفتاردرمانگر، روانشناس و والدین کودک به او کمک کنند، تا بهبودهای لازم را در حوزههای مدنظر، کسب کند.
مطلب پیشنهادی: نشانه های نیاز به کاردرمانی
کاردرمانی مجموعهای از فرآیندهای پزشکی است، که در حوزه توانبخشی برای کمک به افرادی که دارای مشکلات حرکتی، و هر مشکل سلامتی دیگر هستند، طراحی شد. هدف نهایی در کاردرمانی، کسب استقلال در افراد است تا بتوانند کارهای شخصی و روزانه خود را، بدون کمک کسی به تنهایی انجام دهند. کاردرمانی انواع مختلفی هم دارد، و بخصوص در حوزههایی همچون ارتوپدی، بیماریهای اعصاب و اختلالات مغز و اعصاب کاربرد زیادی دارد. مثلا در حوزه روانپزشکی، کاردرمانی به افرادی که درگیر انواع بیماریهای روانی هستند، کمک میکند تا بتوانند استرسهای خود را کنترل کنند، و مسئولیتهای فردی و اجتماعی خود را، ادا کنند.
در بیماریهای عصبی هم، کاردرمانی تلاش میکند تا از شدت آسیبهای وارد بر مغز کاسته، و بیماران را به وضعیتی پایدار برساند. کاردرمانی در کودکان دارای اختلال هم، بسیار رایج است. کودکانی که در آموختن مهارتهای شناختی، و محیطی خود مشکلاتی دارند، میتوانند با کاردرمانی عملکرد خود را بهبود ببخشند. کودکان اوتیسم، کودکان دارای اختلال کمتوجهی/بیشفعالی، کودکانی که از بیماریهای مادرزادی، مانند فلج مغزی رنج میبرند و بسیاری از کودکان، با انواع اختلالات دیگر از کاردرمانی استفاده میکنند.
توجه کنید که کاردرمانی ذهنی اوتیسم، خود به شیوههای مختلف میتواند، به کمک کودک اوتیسم بیاید. کودک ممکن است درگیر مشکلات توجه، ضعف حافظه، اختلالات شناختی یا درک بینایی و شنیداری پایین، از محیط باشد. کاردرمانی ذهنی به سرعت پردازش ذهنی، دستورپذیری و افزایش تحمل کاری کودک، کمک خواهد کرد. درمان حسی یکی از شیوههای درمانی ذهنی کودکان اوتیسم است، و کاردرمانگر با ارائه یک برنامه حسی، به کودک کمک میکند تا بهمریختگیها، بیقراریها و رفتارهای کلیشهای او، کاهش یابد. درمان حسی همچنین گفتار کودک را تقویت میکند، و توجه وی را نیز بهبود میبخشد.
اتاق تاریک یکی از انواع کاردرمانی اوتیسم است، که در آن کلیه عوامل و محرکهای مخل حذف شده است. در اتاق تاریک، تنها محرکهای لازم برای آموزش کودک وجود دارد، و به بهبود توجه کودکان کمک ویژه میکند. معمولا اتاق تاریک را به غیر از کودکان اوتیسم، برای کودکانی که مشکلات اختلالات اضطرابی، یا اختلالات یادگیری و توجه دارند هم، بهکار میگیرند.
برای شروع کاردرمانی ذهنی اوتیسم، کاردرمانگر در ابتدا باید دارای شناختی دقیق از مراجعهکننده باشد، و پرونده او را به دقت بررسی کند. صحبت با والدین و مراقبین کودک اوتیسم، و در صورت امکان خود فرد اوتیسم، بسیار ضروری است تا طی مکالمات باهمدیگر، نیازهای فرد اوتیسم شناسایی شود، و اولویتهای خانواده مدنظر قرار گیرند.
پس از شناخت نیازها و اولویتها، کاردرمانگر برنامه کاردرمانی ذهنی را میچیند، و شروع به اجرا میکند. از جمله تمرینات مرسوم در کاردرمانی ذهنی، آموزش اعضای بدن و کاربرد هرکدام از اعضا است. شناخت جهتها، رنگها و اشکال هم، در این فرآیند صورت میگیرد. کودک در کاردرمانی ذهنی، یاد خواهد گرفت که تفاوتها، و شباهتهای بین پدیدهها را، تشخیص دهد. انواع بازیها هم برای بهبود حافظه دیداری، و شنیداری کودکان کاربرد دارد. کاردرمانگر با انواع فعالیتها تلاش خواهد کرد، تا مهارتهای حرکتی ظریف و درشت کودک را بهبود ببخشد، تا او بتواند از پس کارهای روزمره خود برآید، و تا حد امکان به استقلال دست پیدا کند.
کاردرمانگر در حین درمان، و تمرینهای مختلف دائما دست به ارزیابی میزند، و در صورتی که احساس شود نیازی به طریق شیوه درمان احساس میشود، نسبت به آن اقدام خواهد کرد.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
شناخت اعضای بدن در کودکان اوتیسم; یکی از چالشهای عمده کودکان دارای طیف اوتیسم که…
پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوههای درمانی برای کنترل این اختلال به فرد و…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…