روش درمانی دنور چیست؟ مدل دنور، یک رویکرد مداخله اولیه رفتاری -رشدی جامع و طبیعی بود، که مفاهیم تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی، و علوم رشدی را در هم آمیخت. این روش، توسط سالی راجرز و جرالدین داوسون، برای کودکان 12 تا ۶۰ماهه، که با اختلال طیف اوتیسم هستند، طراحی شد. این مدل بر اساس رشد و یادگیری کودکان عادی، گردآوری شد، و برای ارزیابی و مشاهده نتایج مداخلات مؤثر بر حیطههای رشدی، برای کودکان با اختلال اوتیسم، استفاده میشود.
مطلب پیشنهادی: اوتیسم چیست؟
هدف مدل دنور، پیشرفت رشد کودکان در حوزههای مختلف، از جمله مهارتهای شناختی، اجتماعی – عاطفی، سازگاری و زبانی است. زمانی که متخصصین کودکان با اختلال طیف اوتیسم، درمانهای مربوط به این اختلال را، موردمطالعه قرار میدهند، بهسرعت متوجه میشوند، که اکثر درمانهای رفتاری، زمانی بیشترین موفقیت را دارند، که در اوایل زندگی فرد، شروع شوند. مدل دنور، شروع زودهنگام یک رویکرد درمانی، ارزشمند است.
در دهههای گذشته، واقعیت تأسفبار این بود که، بسیاری از والدین کودکان با اختلال طیف اوتیسم، اطلاعات درستی درباره روشهای درمان مفید، نداشتند. امروزه، رشد مستمر در زمینههای علومشناختی، اختلالات رفتاری، و درمانهای مفید مرتبط، کمک و حمایتی را، برای والدین و مراقبین فراهم کرد. مدل دنور، یکی از روشهای درمان مؤثر است. یکی از نقاط قوت این مدل، توانایی آن برای شکوفایی، یا موفقیت در محیطهای مختلف، است.میتوان از آن در یک محیط بالینی، یک محیط آموزشی، و حتی در خانه استفاده کرد. این انعطافپذیری، اطمینان از انجام کار را، برای والدین و مراقبین و درمانگرها بسیار آسانتر میکند، و درمان به دو صورت گروهی، و انفرادی ارائه میشود.
مدل دنور میتواند به کودکان کمک کند، تا در مهارتهای اجتماعی، مهارتهای زبانی و مهارتهای شناختی و مهارتهای حرکتی خود پیشرفت کنند، و کودکانی که چالشهای یادگیری قابلتوجهی دارند، میتوانند بهاندازه کودکانی که چالشهای یادگیری کمتری دارند، از آموزش سود ببرند.
مطلب پیشنهادی: آیا اوتیسم درمان دارد؟
درمانگران باید راهبردها، و روش آموزشی را که استفاده میکنند، به والدین توضیح دهند، تا خانوادهها بتوانند آنها را در خانه اجرا کنند.
والدین و درمانگران، از طریق بازی برای ایجاد روابط مثبت و سرگرمکننده، استفاده میکنند. از طریق بازی و فعالیتهای مشترک، کودک تشویق میشود، تا مهارتهای زبانی، اجتماعی و شناختی خود را تقویت کند. روش دنور، چکلیست بسیار کارآمدی است، که والدین و متخصصین میتواند، به کمک آن مهارتهایی که کودک بهصورت کامل دارد، یا مهارتهایی که کودک در آن توانایی ندارد را، ارزیابی کنند، و به کمک این ارزیابی میتوانند، برای آینده کودک، طرح درس مناسبی طراحی کنند.
درمانگران این روش، روانشناس، متخصصین رفتاری و شناختی، کار درمانگر و رفتاردرمانگر هستند. طرفداران روش دنور، بر این باورند که کار اساسی و مهم این است، که آموزش در سنین پایین انجام شود، تا کودکان راحتتر، در گروههای اجتماعی بزرگتر (مانند محیطهای مدرسه)، در مراحل بعدی زندگیشان پذیرش شوند.
تعامل عمیق والدین، درمان مبتنی بر بازی، ارتباط، تأکید بر عاطفه مثبت و پویایی بینفردی، استراتژیهای طبیعتگرایانه برگرفته از روش تحلیل رفتار کاربردی، فعالیتهای مشترکی که مشارکت را تقویت میکند، حساسیت به اهداف رشد «عادی» دوران کودکی.
پرسشنامه غربالگری رشد دنور، در سال 1967 توسط فرانکنبرگ و داد، برای شناسایی تواناییهای کودکان خردسال تا شش سال، با مشکلات رشد و نمو انجام شد. نسخه اصلاح شده در سال 1992، برای ارائه پیشرفتهای لازم، منتشر شد. این پرسشنامه غربالگری رشد دنور، چهار حوزه رشد کودک را، در مهارتهای اجتماعی، مهارتهای زبانی، مهارتهای حرکتی، مهارتهای شناختی در چهار سطح، بررسی میکند. این پرسشنامه، از طریق مشاهده مستقیم متخصص، یا گزارش مادر و مربی، انجام میشود.
اگر کودک مهارت خواسته شده را انجام دهد، و گزارش والدین هم به این صورت باشد، که کودک همیشه این مهارت را انجام میدهد، به او نمره A میدهیم.
بهصورت کامل انجام نداد، و آن فعالیت را با مشوق انجام داد، و گزارش والدین هم به این صورت باشد، به او نمره P میدهیم.
مهارتی که خواسته شد را انجام نداد، و با مشوق هم تمایلی به انجام فعالیت ندارد، و گزارش والدین هم به این صورت باشد، به او نمره N میدهیم.
اصلاً توانایی انجام مهارت را ندارد، نمره X میدهیم.
برای کودکانی که، مهارتشان را در سطح اول نشان میدهند، سطح دوم را اجرا میکنیم، و به همین ترتیب ادامه میدهیم، اگر کودکی اغلب به سؤالات در یک سطح پاسخ داد، و تنها تعداد کمی از فعالیتها را انجام نداد، به سطح بالاتر، و بعدی میرویم، و آن فعالیتهایی که نتوانسته است انجام دهد را، مورد ارزیابی و آموزش قرار میدهیم.در واقع امروزه، روش درمانی دنور، به ابزاری ضروری برای کمک به کودکان اوتیسم تبدیل شد، که برای برقراری ارتباط با سایر اعضای محیط اجتماعی خود تلاش میکنند و در یادگیری سایر وظایف مرتبط با مشکل مواجه هستند.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
شناخت اعضای بدن در کودکان اوتیسم; یکی از چالشهای عمده کودکان دارای طیف اوتیسم که…
پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوههای درمانی برای کنترل این اختلال به فرد و…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…