یادگیری در کودکان اوتیسم; بهترین روش ها برای آموزش به کودکان

یادگیری در کودکان اوتیسم؛ بهترین مداخلات برای آموزش به کودکان اوتیسم

مقدمه

آموزش و یادگیری در کودکان طیف اوتیسم و کمک به رشد و تعالی آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه است، زیرا این کودکان مهارت­های کلامی و اجتماعی ضعیف­تری دارند. آموزش دانش‌آموزان اوتیسم، والدین و معلمان را با مشکلات جدی مواجه می­کند، زیرا نحوه برخورد صحیح با اختلال اوتیسم در دانش‌آموزان به درک درست فرایندهای ذهنی­شان وابسته است.

چگونه آموزش کودکان اوتیسم را شروع کنیم؟

اولین گام، شناخت کافی از کودک اوتيسم است؛ برداشت کودکان اوتيسم از جهان، با برداشت ما کاملاً متفاوت است. بنابراين بايد زمان بيشتر و تلاش روزافزون‌تر داشته باشيم تا بتوانيم تصويري از چگونگي شخصيت و درک احساسات آن‌ها نسبت به دنیای پيرامونشان را برای خود بسازيم.

برای شناخت و درک بیشتر کودکان اوتیسم، بهتر است که مدت‌زمان کوتاهي را در ابتداي جلساتمان را با او بگذرانيم و عکس‌العمل او را در هر موقعيت را برای مدتی ملاحظه کنيم. سعي کنيد وارد دنياي کودک شويد، نه اينکه او را وادار به انجام فعاليتي کنيد که شما می‌خواهید. براي چند لحظه سعي کنيد بفهميد او از چه چيزي لذت می‌برد. آنچه که او انجام می‌دهد را شما نیز تکرار کنيد.

نکاتی که در آموزش کودکان اوتیسم باید به آن‌ها توجه کنید!

  • از برنامه‌ای با زمان­بندی منظم و روزانه پیروی کنید، زیرا تغییرات ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی بسیار برای آن‌ها دشوار است.
  • برای جلوگیری از تجربه ناکامی و بروز مشکلات رفتاری دانش‌آموزان، برنامه درسی باید متناسب با سطح هوشی کودک و دارای زمان­بندی مناسب باشد.
  • کودکان اوتیسم در حافظه تصویری بهتر از کلامی عمل می­کنند. پس آموزش به روش سخنرانی را کاهش، استفاده از نشانه‌های دیداری را افزایش دهید و در حین آموزش، دستورالعمل­های کتبی به آن‌ها ارائه کنید.
  • آن­ها دارای علایق و احساسات ویژه­ای هستند. این علایق را شناسایی و شرایط برخورداری از آن­ها را برای کودک فراهم کنید. این کار باعث افزایش انگیزه و خودکارآمدی در این دانش‌آموزان می‌شود.
  • به دلیل ضعف در تعاملات اجتماعی، معمولاً در فعالیت­های گروهی شرکت نمی‌کنند؛ بنابراین، تعامل با دیگر هم‌کلاسی‌ها را تقویت و فعالیت‌های گروهی را تشویق کنید.
  • از تکنیک شکل‌دهی رفتاری برای آموزش موضوعات جدید به آن­ها استفاده کنید.
  • کودکان اوتیسم دارای مشکلات جدی در تمرکز و توجه هستند و برای آموزش آن‌ها به محیطی آرام نیاز است.

راهکارهایی برای بهبود روند یادگیری کودکان اوتیسم

  • استفاده از تصاویر در آموزش کودکان اوتیسم

بیشتر کودکان اوتیسم یادگیرندگان دیداری هستند؛ بنابراین آن‌ها در طول یادگیری به‌صورت دیداری به‌جای ارائه شفاهی بهتر به فراگیری مطالب می‌پردازند. نشانه‌های دیداری می‌توانند به کودکان اوتیسم کمک کنند تا مهارت‌ها را درک کرده و حفظ کنند. همچنین این نشانه‌ها به برقراری ارتباط نیز کمک می‌کنند.

  • استفاده از علایق در آموزش کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم ترجیحات یا علایق خاصی دارند. این علایق می‌توانند شامل یک شخصیت تلویزیونی، برنامه تلویزیونی، بازی، اسباب‌بازی و … باشند. والدین و معلمان می‌توانند از علایق خاص کودک برای آموزش مهارت‌های جدید به او استفاده کنند.

  • استفاده از ابزارهای حسی در آموزش کودکان اوتیسم

چالش‌های پردازش حسی در روند یادگیری کودک تأثیر به‌سزایی دارد، به همین دلیل استفاده از ابزارهای حسی مانند لمس و بازی با اجسام سبک‌ و سنگین، ابزارهای پردازش شنوایی، بینایی و لامسه در کمک به یادگیری کودکان اوتیسم اهمیت دارد.

  • استفاده از دستورالعمل‌های ساده و کوتاه

هنگام ارائه دستورالعمل‌های آموزش در کلاس، آن‌ها را به‌صورت کوتاه، ساده و مستقیم بیان کنید. کودکان اوتیسم اغلب اطلاعات را متفاوت از همسالان خود پردازش می‌کنند؛ بنابراین ارتباط واضح و ساده، کلیدی برای ارتقاء درک و تعامل با آن‌ها است.

  • آموزش‌ براساس سطح کودک

آموزش را براساس سبک‌های یادگیری، توانایی‌ها و علایق منحصربه‌فرد کودکان برنامه‌ریزی کنید.

  • تجزیه مفاهیم پیچیده به مراحل ساده‌تر و قابل‌مدیریت‌تر،
  • استفاده از پشتیبان‌های دیداری و مثال‌های عینی برای تقویت درک
  • و ترکیب فعالیت‌های همسو با ترجیحات و نقاط قوت کودکان از جمله نکاتی است که باید به‌هنگام آموزش به کودک اوتیسم همواره آن‌ها را به‌یاد داشته باشید.

نتیجه‌گیری

اوتیسم یکی از شایع­ترین اختلالات عصبی – رشدی است و با علائمی مانند ناتوانی در تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری شناخته می‌شود. روابط چشمی محدود، مشکل در تعامل با دیگر همسالان، حرکات تکراری، ضعف در مهارت‌های حرکتی، آگاهی فضایی پایین، همبودی با اختلالات یادگیری و کم­توانی ذهنی از علائم اصلی این اختلال است. آن­ها به دلایلی مانند حواس‌پرتی و عقب ماندن از انجام تکالیف، برای موفقیت در مدرسه به حمایت ویژه والدین، معلمان و مسئولان مدرسه نیاز دارند. برای درمان این اختلال حتماً باید از خدمات توانبخشی استفاده کنید و هرچه زودتر فرایند درمان را برای کودک شروع شود، در این صورت احتمال بهبود کیفیت زندگی کودک افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

alireza sami

Recent Posts

پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

 پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی مقدمه دوست‌یابی برای کودکان…

3 ماه ago

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوه‌های درمانی برای…

2 ماه ago

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

  هزینه‌های سرسام‌آور درمانی افراد اوتیسم مقدمه هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی،…

2 ماه ago

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم مقدمه حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم،…

2 ماه ago

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024 کاردرمانی یک دنیای گسترده است که در آن کاردرمانگر…

1 ماه ago

اوتیسم و درمان نوک پنجه راه رفتن

اوتیسم و درمان نوک پنجه راه رفتن مقدمه مجموعه‌ای از نقاط عطف، مراحل اولیه رشد…

1 ماه ago