Categories: مقالات

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

 

هزینه‌های سرسام‌آور درمانی افراد اوتیسم

مقدمه

هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانواده‌ها می‌گذارد. برای خدمات درمانی افراد دارای اوتیسم عموماً مراکز دولتی در سطح کشور کم هستند و خانواده‌ها اغلب سراغ بخش خصوصی می‌روند و اختلاف تعرفه‌ای که بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد باعث می‌شود هزینه‌های سرسام‌آوری روی دوش خانواده بگذارد.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم، یک بیماری رایج مادرزادی است. این اختلال روی مغز و چگونگی ارتباط با افراد دیگر و دنیای اطراف تأثیر می‌گذارد.

در واقع، هر فرد اوتیسم دارای شخصیت و توانایی‌های متفاوتی است. افراد اوتیسم می‌توانند نسبت به نور، لمس، صدا و طعم غذا‌ها، دارای حساسیت بیشتری باشند. هیچ تفاوتی در نیاز‌های تغذیه‌ای افراد ‌اوتیسم یا افراد معمولی وجود ندارد و تنظیم رژیم غذایی متعادل برای سلامت و رشد آن‌ها لازم است.

اختلال عصبی – رشدی ‌اوتیسم می‌تواند بر رفتار‌ها و عملکرد افراد تأثیر بگذارد. در هر سنی، این اختلال قابل‌تشخیص است. از علائم و نشانه‌های افراد دارای اختلال ‌اوتیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری تماس چشمی کم
  • عدم گوش‌دادن به صحبت‌های دیگران
  • عدم علاقه در به‌اشتراک‌گذاری وسایل خود با دیگران
  • حرکات قالبی
  • تکان‌دادن دست
  • جلو و عقب رفتن مکرر
  • چرخیدن به‌دور خود
  • لحن صدای غیرمعمول

درمان اوتیسم

اوتیسم بیماری نیست؛ بلکه اختلالی عصبی است که در سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود، فرد مبتلا به  اوتیسم کلام و تماس صوتی ندارد؛ ولی در سایر موارد توانمندی‌های خوبی دارد؛ لذا ما در کودکان اوتیسم شاهد عدم توازن در رفتار فرد هستیم که اگر این شرایط بالانس شود ناهنجاری‌های ناشی از این بیماری نیز به حداقل کاهش می‌یابد.

هزینه‌های سرسام‌آور درمانی افراد اوتیسم

خانواده‌های کودکان اوتیسم بار زیادی را تحمل می‌کنند. نخست بار حاصل از آگاهی ناشی از ابتلا به این بیماری، بار اجتماعی است که به دلیل عدم آگاهی نسبت به این بیماری از سوی جامعه به بیمار و خانواده بیمار تحمیل می‌شود و  بعدی هم هزینه‌های درمانی اوتیسم است. در نهایت خانواده‌های دارای کودک اوتیسم با شغل خود دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا فرایند درمان موجب بی‌نظمی در شغل نان‌آور خانواده می‌شود. معمولاً  هزینه‌های درمانی اوتیسم زیادتر از حد انتظار خواهد بود.

کودک اوتیسم یکسری کلیشه رفتاری و مشکلات متابولیک دارد. او دچار مشکلاتی همچون تشنج، متابولیک تغذیه‌ای، مشکلات گوارشی و یا دندانی است و هزینه‌های درمان چندبرابری نسبت به یک فرد عادی خواهد داشت. کودک یا فردی که درگیر کلیشه‌های خودزنی یا مشکلات غذایی، حمام رفتن‌های زیاد و یا دگرزنی‌هایی است که موجب آسیب‌ می‌شود، نیازمند مراقبت جدی خانواده است تا شرایط ایمنی را برای فرزند خود فراهم آورد. همه اینها مواردی هستند که افزایش هزینه‌های زیادی را برای خانواده فرزندان اوتیسم به همراه دارد.

 

 

هزینه‌های پرداختی کودکان توان‌خواه به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه‌های لازم برای کودکان  اوتیسم معمولاً به موارد زیر برمی‌گردد:

  • جلسات کاردرمانی
  • جلسات گفتاردرمانی
  • جلسات فیزیوتراپی
  • هزینه‌های برنامه غذایی
  • هزینه‌های دارویی
  • هزینه‌های جانبی

در حال حاضر هزینه های درمانی اوتیسم، هزینه‌های توان‌بخشی همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی و روش‌های درمان‌های مکمل که درمان اصلی برای هر کودک تازه تشخیص گرفته حداقل تا سن اصلی ۷ تا ۸ سالگی هستند به میزان ماهانه 15 تا 20 میلیون تومان افزایش‌یافته است. این شرایط بدون شرایط ویژه‌ای است که هر کودک اوتیسم به خانواده تحمیل می‌کند.

تعداد کمی از کودکان مبتلا در سنین اولیه با تشخیص اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند از طرف دیگر تعداد مراکز کاردرمانی که وابسته به سازمان بهزیستی هستند هم کفاف این تعداد مبتلایان به اوتیسم را نمی‌دهد. در مجموع نمی‌توان گفت که بیمه خدمات اوتیسم را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد و نهایتاً 20 تا 30 درصد افرادی که در طیف اختلالات اوتیسم هستند تا الان توانسته‌اند برای ادامه فعالیت‌های درمانی خود از بخشی از خدمات بیمه استفاده کنند.

ازآنجایی‌که این کودکان توانایی یادگیری مانند سایر کودکان را نخواهند داشت، بنابراین ممکن است هزینه‌های آموزش برای آن‌ها نیز متفاوت باشد. تدریس خصوصی و یا آموزش گروهی برای این کودکان از دیگر الزامات آموزشی آنها است.

کاردرمانی و آموزش‌هایی که در موارد مختلف برای کودکان توصیه می‌شود، نقص آن‌ها را درمان نمی‌کند. بلکه می‌تواند دیگر استعدادها و توانایی‌های کودک را در راستای رفع نیازهای اجتماعی و رشد استقلال فردی افزایش دهد.

این موضوع که کودک شما چقدر پیشرفت خواهد داشت و توانمندی‌های او در چه زمینه‌هایی ارتقا می‌یابد، باتوجه‌به نوع بیماری و یا اختلال و پیشرفت آن توسط کار درمانگر در همان جلسه‌های ابتدایی مشخص خواهد شد.

هزینه های درمانی اوتیسم شامل هزینه‌های پزشکی و هزینه‌های توان‌بخشی است. حضور منظم و پیوسته در جلسات کاردرمانی برای هر کودک توان‌خواه الزامی است. علاوه‌برآن هزینه‌های پزشکی ممکن است برای هر کودکی متفاوت باشد.

هزینه‌های کاردرمانی باتوجه‌به خدماتی که والدین و کودک دریافت می‌کنند و نیز باتوجه‌به مزایای آن، زیاد نیست. اما برای کودک لازم است. پس از مراجعه به کاردرمانی شما نقشه راه خواهید داشت و مسیر درست را پیدا می‌کنید. همین عامل باعث می‌شود در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

متأسفانه هزینه‌های درمانی اوتیسم در ایران تحت پوشش بیمه نبوده و آزاد حساب می‌شوند. اما برای والدین با بیمه تکمیلی می‌تواند تا حدودی کمک‌کننده باشد. ‌کودکان دارای اوتیسم ممکن است در هفته حداقل به 25 تا 30 ساعت آموزش نیاز داشته باشند، درنتیجه هزینه آموزش این ‌اختلال بالا است. همچنین نیاز به ویزیت‌های دوره‌ای توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب کودک یا روانپزشک اطفال و دارودرمانی هم هست و متأسفانه هزینه‌های گاهاً بالای داروی این کودکان، باعث می‌شوند والدین آن‌ها متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین درمانی ‌شوند‌. بنابراین لازم است درمان این کودکان را با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب پیگیری نمود. هزینه‌های توانبخشی این کودکان با احتساب حداقل تعداد جلسات، متغیر هستند.

به‌طور کلی اختلال طیف اوتیسم با توجه به شیوع بالای آن (از هر 36 کودک یک کودک به این اختلال مبتلاست)، نیازمند ارائه خدمات بیمه‌ای و رسیدگی قابل‌توجهی از طرف دولت و کشور است تا تمامی کودکان به‌طور یکسان از این خدمات بهره‌مند شوند و کودکی بخاطر هزینه‌های بالای درمان از رشد عقب نماند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر  هزینه‌های درمانی اوتیسم همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی یا و روش‌های درمان‌های مکمل که درمان اصلی برای هر کودک تازه تشخیص گرفته حداقل تا سن اصلی ۷ تا ۸ سالگی هستند به میزان ماهانه 15 تا 20 میلیون تومان افزایش‌یافته است.

alireza sami

Recent Posts

پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

 پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی مقدمه دوست‌یابی برای کودکان…

3 ماه ago

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوه‌های درمانی برای…

2 ماه ago

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم مقدمه حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم،…

2 ماه ago

یادگیری در کودکان اوتیسم; بهترین روش ها برای آموزش به کودکان

یادگیری در کودکان اوتیسم؛ بهترین مداخلات برای آموزش به کودکان اوتیسم مقدمه آموزش و یادگیری…

1 ماه ago

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024 کاردرمانی یک دنیای گسترده است که در آن کاردرمانگر…

1 ماه ago

اوتیسم و درمان نوک پنجه راه رفتن

اوتیسم و درمان نوک پنجه راه رفتن مقدمه مجموعه‌ای از نقاط عطف، مراحل اولیه رشد…

1 ماه ago