اکولالیا چیست؟ کودک از پلهها پایین افتاد و با صدایی مبهوت فریاد زد: “حالت خوبه؟ حالت خوبه؟” سپس، همانطور که صدایش کم میشد میگفت “خوب شدی عزیزم تو خوبی! ” و مادرش را درحالیکه میدوید تا خاک را از او بتکاند از خود دور کرد.
اوتیسم و اکولالیا از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. کودکان با اختلال اوتیسم که اکولالیا دارند، از مکالمات دیگران برای بیان وضعیت خود استفاده میکنند. بهراحتی کلمات را به یاد میآورند و آنها را با موقعیتهای مشابه مرتبط میکنند. در مثال بالا، کودک کلمات و لحن مادرش در آخرین باری که زمینخورده بود را استفاده کرده است. به همین ترتیب، کودک ممکن است درخواست خوراکی خودش را با پرسیدن سؤال “آیا بستنی میخواهی؟” یا ” سس گوجهفرنگی میخواهی؟” بیان کند. کودک همچنین نیازش به کمک را اینگونه بیان میکند: “بگذار بهت کمک کنم” یا ممکن است بگوید: “آیا به کمک احتیاج داری؟” این رفتارها و مکالمات بهعنوان اکولالیا شناخته میشوند.
اکولالیا، تکرار کردن شنیده ها یا پژواک گویی یکی از رفتارهایی است که بین کودکان اوتیسم رایج است. در این مقاله به صورت خلاصه به اتیسم و اکولالیا می پردازیم که کودکان چرا تکرار می کنند و ما برای حل کردن این مشکل چه می توانیم بکنیم.
یک کودک بدغذا، اغلب ترغیب میشود که غذاهای جدید را امتحان کند. او این مسئله را بسیار استرسزا میداند، اما درحالیکه غذا را دور میکند، ممکن است فریاد بزند: امتحان کن! خوشمزه است! ” درحالیکه با قطارهای اسباببازیاش بازی میکند، شعری از فیلم قطار موردعلاقه خود را میخواند، اما معمولاً عملکردهای او با کلمات مطابقت ندارد. او ممکن است بخواند: ” قطار کوچک از تونل بهسرعت رد شد! ” درحالیکه دارد چرخهای قطار را میچرخاند.
اگر کسی به او سلام کند، با: “سلام کودک” پاسخ میدهد، یا اصلاً پاسخی نمیدهد. کودکان خردسال معمولاً از کلمات و حرکات اولیه برای انتقال درخواستها، اعتراضها، رهنمودها، و اظهار نظرهای خود استفاده میکنند. شنوندگان خودشان باید معنای واقعی مکالمات و کلمات کودک را تفسیر کنند.
برخی از کودکان با اختلال طیف اوتیسم حافظه بسیار قوی و توانایی خوبی برای تقلید گفتار و درک ضعیفی از زبان دارند. آن ها تشخیص نمیدهد که ضمایر من و تو تغییر میکند. همچنین نمیتوانند از کلماتی که تقلید میکنند برای ایجاد جملات جدید استفاده کنند. بسیاری از جملاتی که کودک تکرار می کند سؤالی است زیرا بزرگسالان سؤالات زیادی از کودکان میپرسند. برخی از کودکانی که اکو میکنند فقط گاهی اوقات صحبت میکنند و صحبتهایشان واضح نیست. غالباً مهارتهای بازی کودکانی که اکولالیا دارند، مانند کودکان با اختلال طیف اوتیسم، محدود و تکراری است.
مطلب پیشنهادی: اوتیسم چیست؟
مؤثرترین روشی که برای برقراری ارتباط در کودکانی که اکولالیا دارند پیدا کرده ایم، استفاده از مدلسازی زبان و بازی است. مدلسازی به معنای نشاندادن رفتاری است که یک زبانآموز باید از آن تقلید کند. کودکانی که اکو میکنند بهراحتی تقلید میکنند اما در ابتدا نیاز به تقلید آن از نگاه خود دارند. ما در ادامه چند پیشنهاد در مورد مدلسازی و سپس چند مثال برای مدلسازی ارتباطات عملکردی اولیه در طول بازی و برنامههای روزمره برای اوتیسم و اکولالیا آوردهایم.
وقتش هست که ایده هایی راجع به اوتیسم و اکولالیا برای آموزش ارتباطات عملکردی اولیه معرفی می کنیم.
وقتی کودک گفت: “آیا بستنی میخواهی؟” شما پاسخ میدهید: “کمی بستنی میخواهی” ، مراقب باشید که شبیه سؤال نشود. “بستنی میخواهی” را چند بار تکرار کنید درحالیکه بستنی را برای او تهیه کردهاید. همانطور که شروع به دادن بستنی میکنید، بگویید: “مقداری … میخواهی” و احتمالاً او اضافه خواهد کرد: “بستنی”. در غیر این صورت، دوباره کل عبارت را بگویید. اگر او بهدرستی تکرار کرد: “بستنی میخواهی” ، فقط بگویید: “بستنی! ” و بستنی را به او بدهید. اگر او در حال پریدن و دسترسی به یک هواپیمای اسباببازی در قفسه است، به او کمک کنید همانطور که جمله را مدل میکنید به آن اشاره کند: هواپیما! هواپیما را میخواهی! ” سپس آن را به او بدهید. “لطفاً” را در آخر جمله اضافه کنید. مانند این: “هواپیما را میخواهم لطفاً”.
به کودک کمک کنید اسباببازیای را که نمیتواند به آن برسد یا جعبهای را که نمیتواند باز کند به شما بدهد. شما میگویید: “لطفاً کمک کنید! ” یا “لطفاً آن را باز کنید” مثل اینکه به خودتان میگویید چه کاری انجام دهید. وقتی کودک با قطار بازی میکند، دستتان را جلوی راه بگذارید، وقتی که او مکث کرد و یا غر زد شما میگویید ” لطفاً حرکت کن” و دست خود را بر میدارید. بعد از چند مرتبه تکرار او هم شروع به تکرار این جمله میکند. روش مدل سازی برای بهبود گفتار کودکان اوتیسم و اکولالیا بسیار اثربخش است.
اگر کودک در حال پس زدن میوه است و میگوید: امتحان کن! خوشمزه است! ” شما میگویید: ” میوه نمیخواهم! ” و به او کمک کنید تا آن را دور کند. اما گاهی مجبورید اصرار کنید. اگر او در برابر یک آنتیبیوتیک مقاومت میکند، میتوانید اعتراض او را با عبارت “دارو نمی خوام! ” تأیید کنید، مکث کنید و اضافه کنید: “متأسفم، ….. به دارو احتیاج دارد” ، و تلاش را ادامه دهید.
اگر با گفتن سلام ….. پاسخی دریافت نکردید یا کودک فقط همان عبارت را تکرار کرد، فقط نام کودک را صدا کنید، وقتی به شما نگاه کرد بگویید سلام، شاید این بار او به شما بگوید سلام. در غیر این صورت این کار را چند بار تکرار کنید. اغلب اوقات یا جواب و یا تماس چشمی از او دریافت میکنید.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…
درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…
فواید کاردرمانی چیست؟ حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، در پردازش و تنظیم…