آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم؛ تکنولوژی امروز در حوزههای مختلف به کمک ما آمده است. یکی از حوزههای مهمی که فناوری هم به آن ورود کرده است، حوزه سلامت و انواع بیماریها و اختلالات است. طی سالهای اخیر خبرهای مهم و امیدوارکنندهای از پیشرفتهای تکنولوژی در بهبود علائم اوتیسم هم شنیده میشود. یکی از این حوزههای دارای اهمیت، آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم است. باهم به نقش تکنولوژی در این عرصه میپردازیم.
کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم با چالشهای متعددی دستوپنجه نرم میکنند. این اختلال که از سن دو سالگی قابل تشخیص بوده و در پسران چهار برابر دختران دیده میشود، مادامالعمر است و تا ابد همراه فرد خواهد ماند. این در حالی است که انواع مداخلات درمانی و آموزشی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی فرد بهکار میروند. علائم اوتیسم در کودکان مختلف با توجه به جایگاه آنها در طیف (خفیف، متوسط و شدید) به اشکال متفاوتی بروز پیدا میکند.
مثلا کودکان معمولا مشکلات گفتاری دارند؛ برخی تاخیر دارند، برخی کلام ندارند و برخی هم گفتاری رباتگونه دارند. از نظر ارتباطی هم کودکان معمولا با مشکلات ارتباطی دستوپنجه نرم میکنند. آنها آغازگر مکالمات نیستند و معمولا تنهایی را به بودن در جمع ترجیح میدهند. در روابط اجتماعی با همتایان خود با نوبتگیری و به اشتراک گذاشتن چیزها هم مشکلاتی دارند.
در همین راستا والدین و مراقبین از انواع اقدامات درمانی همچون کاردرمانی، گفتاردرمانی و دارودرمانی برای کاهش علائم استفاده میکنند. تکنولوژی نیز از جنبههای مختلف همواره به کمک این کودکان آمده تا ارتباطات و آموزش را برای آنها تسهیل کند. یکی از اولین تکنولوژیها در این زمینه در آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم دستگاه ارتباطات تسهیلشده بود که در آن کودک فاقد کلام به کمک یک تسهیلگر آنچه میخواست را با فشردن دکمه بیان میکرد. این دستگاه البته چالشهای زیادی هم پشت سر گذاشت. تا امروز از عینکهای ویژه گرفته تا انواع سنسورها به خدمات کودکان اوتیسم آمدهاند تا کیفیت زندگی این افراد را بالاتر ببرند.
آموزش مهارت های حل مسئله برای کمک به استقلال کودکان اهمیت زیادی دارد. یکی از شیوههای موثر در این زمینه، انواع بازیهای آموزشی است. امروزه تکنولوژی به کمک بازیهای آموزشی آمده است تا کودکان اوتیسم بتوانند با دیگران به صورت آنلاین بازی کنند. یا حتی بازیهای کامپیوتری لمسی به کودکان اوتیسم یاد میدهد تا چیزهای مختلف را دستهبندی کنند یا با دیگر افراد با این ابزارها ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر اپلیکیشنهای بازی مختلفی برای کودکان اوتیسم طراحی شد.
مثلا برنامه تقویت گفتار به کودکانی که با تاخیر گفتاری دستوپنجه نرم میکنند، کمک میکند. این برنامه با شیوههای مختلف به تقویت مهارتهای زبانی میپردازد. به غیر از اپلیکیشنها و ابزارهای دیجیتالی که از راه بازی به آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم میپردازند، انواع بازیهای کلاسیک مانند لگو و پازل هم با درگیر کردن فکر کودک و تلاشش برای حل مسئله، منجر به شکلگیری تفکر ساختارمند و پرورش خلاقیت هم میشوند.
تکنولوژی و روشهای نوین امروز به خدمت خانوادهها، درمانگران و خود کودکان آمدهاند تا در آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم کمک کنند. انواع پشتیبانهای بصری و وسایل کمک آموزشی در بهبود این مهارتها نقش دارند. نمودارها، گرافها جداول همه باعث میشوند تا مفاهیم ملموستر شده و راحتتر تحلیل شوند. همچنین درمانگران امروزه میتوانند با دستگاهها و وسایل مخصوص تلفنهای هوشمند رشد شناختی و فیزیولوژیک و رفتاری کودکان را ثبت و ردیابی کنند.
یکی از دستگاههای نوین در کمک به کودکان اوتیسم همچنین عینکهای هوشمند گوگل است. این عینکها در آموزش حالات مختلف شادی، ترس، غم و خشم نقش دارند. همچنین از این عینکها برای بهبود ارتباطات چشمی کودکان با دیگران نیز استفاده میشود.
داستانهای اجتماعی از روشهای ارزان و آسان در آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم هستند که به پرورش خلاقیت کودک هم کمک میکنند. شما با خلق داستانهای اجتماعی که در آن قهرمان داستان خود کودک است، مسائل را میتوانید به شیوه بصری و با کمک عکسها و تصاویر واقعی حل کنید. مثلا در آموزش دستشویی رفتن، استفاده از عکس خود توالت کودک، وسایل او و تصویر خودش در ایجاد داستان اجتماعی او، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
بررسی اثربخشی برنامه های آموزشی حل مسئله بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان اوتیسم نشان میدهد که آموزش خانوادهها و مراقبین در افزایش تاثیر برنامهها نقش مهمی دارد. در آموزش مهارت های حل مسئله اوتیسم برای اثربخشی بیشتر ضرورت دارد تا مراقبین، اعضای خانواده، درمانگران و اطرافیان کودک همه به صورت هماهنگ باهم فعالیت کنند. استفاده از برنامههای تایید شده مانند تحلیل رفتار کاربردی نیز در بهبود علائم کودک توصیه میشود.
در نهایت عاملی که برای افزایش اثربخشی باید مدنظر قرار گیرد، توجه به توانمندیها، اهداف و اولویتهای کودک است تا برنامه مطابق با نیازهای وی طراحی شود. استمرار و تلاش برای تعمیم مهارتهای آموخته شده به محیطهای مختلف نیز در اثربخشی برنامهها نقش مهمی ایفا میکند.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
آموزش مهارت های خودیاری اوتیسم، یکی از کارهایی است، که حتما باید در فهرست بایدهای…
برنامه های تفریحی اوتیسم؛ زمانی که والدین تشخیص اختلال طیف اوتیسم را، برای فرزند خود…
همدلی در تیم درمان اوتیسم حرف اول را میزند. زمانی که در تیم درمانی اوتیسم…
تاثیر داروهای سروتونین بر اوتیسم و تعدیل عملکرد عصبی و کمک به بهبود کودکان چیست؟ زمانی…
نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم; در سالهای اخیر با افزایش قدرت تشخیص و آگاهی از…
محیط مناسب برای کودکان اوتیسم چگونه باید باشد؟ اگر کودک اوتیسم از همان بچگی در…