نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم; در سالهای اخیر با افزایش قدرت تشخیص و آگاهی از اختلال طیف اوتیسم، میزان شیوع این اختلال بیشتر شد. اکنون دیگر در دو سالگی میتوان کودکان دارای این اختلال را تشخیص داد، و برای بهبود علائم اقدام به مداخله کرد. مشکلات شناختی، از مشخصههای بارز این اختلال است، و مثلا نمونهاش این است که افراد اوتیسم، قادر به ذهنخوانی و درک احساسات، و نیاز دیگران نیستند. همچنین عوامل انگیزشی نیز، میتوانند روی مهارتها و شناخت اجتماعی این کودکان، تاثیرگذار باشند. همانطور که میدانیم، انگیزش اجتماعی عامل مهم بسیاری از رفتارهای ما است، و اختلال در آن از مشکلات کودکان اوتیسم نیز هست. نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم، به تازگی برآن شد، تا به بررسی دقیقتر این رابطه بپردازد.
طبق الگوهای انگیزه اجتماعی و شناخت اجتماعی در طیف اوتیسم، مشکلات در توجه اجتماعی در فرآیند رشد هیجانی شروع میشود، و باعث محرومیت کودکان، از تجارب یادگیری اجتماعی کافی میشود. شناخت اجتماعی و انگیزش اجتماعی، هردو در تببین اوتیسم به کار میروند، و در این نظریه میتوانند در کنار هم، به مشکلات افراد اوتیسم اشاره کنند. مشکلات انگیزش اجتماعی، طبق دستاوردهای جدید مقدم بر نقایص شناخت اجتماعی هستند. در واقع کاهش توجه و انگیزش اجتماعی در کودکان، باعث میشود که کودک در دورههای حساس رشدی، از شناخت اجتماعی محروم شود. در ادامه بیشتر به نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم میپردازیم.
در سال های اخیر، اختلال طیف اوتیسم با شیوع بیشتری رو به رو است، و دو ویژگی بارز آن اختلال در ارتباطات، و تعاملات با دیگران و رفتارهای محدود و کلیشهای، ذکر شد. مشکلات شناختی درخصوص درک نیات، و افکار دیگران باعث شد، تا فرد اوتیسم قادر به پیشبینی رفتار دیگران نباشد. نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم، در ترکیب علوم اعصاب، روانشناسی و زیستشناسی تکاملی مطرح است.
در چارچوب نظریه انگیزش اجتماعی، مشکلات انگیزشی کودکان دارای اوتیسم، روی رشد شناخت اجتماعی آنان تاثیرگذار است، و برای همین نقایص شناخت اجتماعی، نتیجه و نه علت علاقه اجتماعی مختل شده شناسایی میشود. انگیزش اجتماعی تمایلات جسمی و مکانیسمهای زیستی است، که باعث میشود فرد به دنبال لذت اجتماعی، و تلاش برای تقویت و نگهداری بستگی اجتماعی باشد. در واقع انگیزش اجتماعی، به سازگاری فرد با محیط برای بقا کمک میکند. همین موارد باعث میشود، تا توجه ما به نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم جلب شود.
انگیزش اجتماعی در سه سطح قابل بررسی است. در سطح اول که سطح رفتاری انگیزش اجتماعی است، فرد با توجه به امور به آنها اولویت میبخشد، همچنین فرد در این سطح، برای کسب پاداشهای اجتماعی و اقتصادی در تعاملات، و همکاریها با دیگران قرار میگیرد، و همچنین افراد تمایل دارند که طی یک دوره پایدار زمانی، با دیگران باشند. در واقع مردم برای حفظ ارتباطات خود تلاش میکنند. از طرف دیگر، اثرات نامطلوب انزوای اجتماعی نیز، در سطح نگهداری اجتماعی مورد بررسی است، که طبق آن افراد پیوندهای اجتماعی را پاداشدهنده میدانند، و به همین دلیل به دنبال آنها هستند تا از انزوا فرار کنند.
در سطح تکاملی نیز، با وجود اشتراک انسانها و برخی حیوانات در تمایل به زندگی گروهی، اما انسانها کار گروهی را گسترش میدهند، و با ایجاد هنجارها و قوانین فعالیتهای جمعی را ارتقا دادند. از دریچه نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم، میتوان نواقص رفتاری افراد اوتیسم را، در این سطوح یافت.
طبق دستاوردهای نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم ، کودکان دارای این اختلال سازگاری کمی با محیط از خود نشان میدهند. آنها ارتباط چشمی اندکی دارند و به اصطلاح سرد هستند. مسئله ارتباطات اجتماعی که مورد توجه نظریه انگیزش اجتماعی است هم در کودکان اوتیسم به چالش عمده تبدیل شده است. افراد اوتیسم معمولا دوستان چندانی ندارند و به دنبال دوستیابی هم نیستند. آنها در سطح تکاملی نیز وابستگی چندانی به جمع نشان نمیدهند. آنها در واقع برای دلخوشی کسی دست به انجام کاری نمیزنند.
اوتیسم اختلالی است که با توجه به پیچیدگیهای فراوان، همواره در دست شناخت و بررسی است. هر روز یافتههای جدیدی برای آگاهی بیشتر از ماهیت این اختلال، سببشناسی و راههای درمانی آن به جهانیان معرفی میشود. یکی از مباحث جدید نیز که به یافتههای محققین چندرشتهای وابسته است، بحث نظریه انگیزش اجتماعی و اوتیسم است. مسئله برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم و آموزش آنها یکی از چالشهای اصلی خانوادههای اوتیسم محسوب میشود.
اهمیت افزایش انگیزش اجتماعی و ایجاد انگیزه در کودک برای برقراری تعاملات اجتماعی باعث شده تا متخصصین با روشهای مختلف به دنبال حل مشکلات ارتباطی کودکان از این طریق باشند. تلاش برای بررسی انگیزه اجتماعی در این کودکان و استفاده از راهکارهای مختلف برای تقویتش میتواند در بهبود روابط کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و چالشهای ارتباطی آنها نقش داشته باشد.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
آموزش مهارت های خودیاری اوتیسم، یکی از کارهایی است، که حتما باید در فهرست بایدهای…
برنامه های تفریحی اوتیسم؛ زمانی که والدین تشخیص اختلال طیف اوتیسم را، برای فرزند خود…
همدلی در تیم درمان اوتیسم حرف اول را میزند. زمانی که در تیم درمانی اوتیسم…
تاثیر داروهای سروتونین بر اوتیسم و تعدیل عملکرد عصبی و کمک به بهبود کودکان چیست؟ زمانی…
محیط مناسب برای کودکان اوتیسم چگونه باید باشد؟ اگر کودک اوتیسم از همان بچگی در…
هورمون درمانی چیست؟ با شیوع اختلال طیف اوتیسم در سراسر جهان، دانشمندان همواره به دنبال…