یادگیری در کودکان اوتیسم; آموزش و یادگیری در کودکان طیف اوتیسم و کمک به رشد و تعالی آنها با چالشهای زیادی همراه است، زیرا این کودکان مهارتهای کلامی و اجتماعی ضعیفتری دارند. آموزش دانشآموزان اوتیسم، والدین و معلمان را با مشکلات جدی مواجه میکند، زیرا نحوه برخورد صحیح با اختلال اوتیسم در دانشآموزان به درک درست فرایندهای ذهنیشان وابسته است.
اولین گام، شناخت کافی از کودک اوتيسم است؛ برداشت کودکان اوتيسم از جهان، با برداشت ما کاملاً متفاوت است. بنابراين بايد زمان بيشتر و تلاش روزافزونتر داشته باشيم تا بتوانيم تصويري از چگونگي شخصيت و درک احساسات آنها نسبت به دنیای پيرامونشان را برای خود بسازيم.
برای شناخت و درک بیشتر کودکان اوتیسم، بهتر است که مدتزمان کوتاهي را در ابتداي جلساتمان را با او بگذرانيم و عکسالعمل او را در هر موقعيت را برای مدتی ملاحظه کنيم. سعي کنيد وارد دنياي کودک شويد، نه اينکه او را وادار به انجام فعاليتي کنيد که شما میخواهید. براي چند لحظه سعي کنيد بفهميد او از چه چيزي لذت میبرد. آنچه که او انجام میدهد را شما نیز تکرار کنيد.
بیشتر کودکان اوتیسم یادگیرندگان دیداری هستند؛ بنابراین آنها در طول یادگیری بهصورت دیداری بهجای ارائه شفاهی بهتر به فراگیری مطالب میپردازند. نشانههای دیداری میتوانند به کودکان اوتیسم کمک کنند تا مهارتها را درک کرده و حفظ کنند. همچنین این نشانهها به برقراری ارتباط نیز کمک میکنند.
کودکان اوتیسم ترجیحات یا علایق خاصی دارند. این علایق میتوانند شامل یک شخصیت تلویزیونی، برنامه تلویزیونی، بازی، اسباببازی و … باشند. والدین و معلمان میتوانند از علایق خاص کودک برای آموزش مهارتهای جدید به او استفاده کنند.
چالشهای پردازش حسی در روند یادگیری کودک تأثیر بهسزایی دارد، به همین دلیل استفاده از ابزارهای حسی مانند لمس و بازی با اجسام سبک و سنگین، ابزارهای پردازش شنوایی، بینایی و لامسه در کمک به یادگیری کودکان اوتیسم اهمیت دارد.
هنگام ارائه دستورالعملهای آموزش در کلاس، آنها را بهصورت کوتاه، ساده و مستقیم بیان کنید. کودکان اوتیسم اغلب اطلاعات را متفاوت از همسالان خود پردازش میکنند؛ بنابراین ارتباط واضح و ساده، کلیدی برای ارتقاء درک و تعامل با آنها است.
آموزش را براساس سبکهای یادگیری، تواناییها و علایق منحصربهفرد کودکان برنامهریزی کنید.
اوتیسم یکی از شایعترین اختلالات عصبی – رشدی است و با علائمی مانند ناتوانی در تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری شناخته میشود. روابط چشمی محدود، مشکل در تعامل با دیگر همسالان، حرکات تکراری، ضعف در مهارتهای حرکتی، آگاهی فضایی پایین، همبودی با اختلالات یادگیری و کمتوانی ذهنی از علائم اصلی این اختلال است. آنها به دلایلی مانند حواسپرتی و عقب ماندن از انجام تکالیف، برای موفقیت در مدرسه به حمایت ویژه والدین، معلمان و مسئولان مدرسه نیاز دارند.
برای درمان این اختلال حتماً باید از خدمات توانبخشی استفاده کنید و هرچه زودتر فرایند درمان را برای کودک شروع شود، در این صورت احتمال بهبود کیفیت زندگی کودک افزایش پیدا خواهد کرد.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…
درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…
فواید کاردرمانی چیست؟ حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، در پردازش و تنظیم…