Categories: مقالات

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و درمانگر چالش‌برانگیز است. اوتیسم یك اختلال فراگیر رشدی تحولی است، که در دوران رشد کودک خود را نشان می‌دهد. کودکان طیف اختلالات اوتیسم، در سه حوزه مشكلاتی دارند؛

  • حوزه تعاملات اجتماعی
  • حوزه ارتباط با دیگران و نداشتن ابزارهای لازم برای تعاملات از جمله تماس چشمی
  • و حوزه شناخت و تجسم که به صورت رفتارهای کلیشه‌ای و تكراری، تمایل به یكنواختی و مقاومت در برابر تغییر، خود را نشان می‌دهد

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم

همه کودکان اوتیسم، مشكلاتی در حوزه زبان و ارتباط دارند. برخی از کودکان اوتیسم توانایی کلامی ندارند، درحالی که برخی دیگر ممكن است، زبان تقریباً کاملی با نقایصی محدود، در حوزه کاربرد زبان دارا باشند. تحقیقات نشان می‌دهد، بیش از یک سوم کودکان اوتیسم گفتار کاربردی ندارند، و در استفاده درست و مناسب از زبان دچار چالش هستند.

مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم عبارتند از:

  • مشكل در حوزه ارتباط غیرکلامی
  • بیانات چهره‌ای نامناسب
  • استفاده غیرعادی از اشارات
  • عدم تماس چشمی
  • حالات بدنی متفاوت از دیگران
  • فقدان توجه دوجانبه یا توجه مشترک
  • و تأخیر یا فقدان در مهارت‌های زبان بیانی

علت مشکل کودکان اوتیسم در برقراری ارتباط چیست؟

 در تعامل اجتماعی کودکان اوتیسم تفاوت‌های کیفی نشان می‌دهند، و اغلب در برقراری ارتباط مشكل دارند. آن‌ها ممكن است دارای تعامل‌های اجتماعی محدود باشند، یا با دیگران به شیوه‌ای غیرمعمول تعامل نمایند، که این مشكل ناشی از فقدان علاقه، یا بی‌میلی به تعامل با دیگران نیست، بلكه عدم ارتباط مؤثر ممكن است، ناشی از ناتوانی در استخراج اطلاعات اجتماعی از تعامل اجتماعی، و استفاده از مهارت‌های ارتباطی مناسب برای پاسخ‌دهی باشد.

درک موقعیت‌های اجتماعی، معمولاً مستلزم پردازش زبانی و ارتباط غیرکلامی است، که اغلب کودکان اوتیسم در این حوزه‌ها مشكل دارند. آن‌ها ممكن است، به نشانه‌های اجتماعی بااهمیت توجه نكنند، و درنتیجه به اطلاعات ضروری دست نیابند.

معمولاً کودکان اوتیسم در استفاده از رفتارها، و حرکات غیرکلامی برای تنظیم تعامل اجتماعی نقص دارند، و ممكن است نتوانند رفتارهای غیرکلامی دیگران را درك نمایند. این افراد مشكلات قابل‌توجهی در تعاملاتی دارند، که نیازمند آگاهی از سایر مردم، و آنچه که آن‌ها فكر می‌کنند، یا می‌دانند است. این مشكل به کمک تعریف “نظریه ذهن” قابل توصیف است: کودکان اوتیسم در درک دیدگاه دیگران، یا درک این که دیدگاه دیگران از دیدگاه آن‌ها متفاوت است، دچار مشکل هستند.

نحوه ارتباط برقرارکردن کودکان طیف اوتیسم

  • استفاده از زبان

برخی از کودکان اوتیسم ممکن است کلمات، یا عبارات یا کلماتی که دیگران در تلویزیون، یوتیوب یا ویدئو شنیدند را، تقلید یا تکرار کنند. آن‌ها این کلمات را، بدون معنی یا با لحن غیرمعمول تکرار می‌کنند، که به این رفتار، اکولالیا می‌گویند.

هنگامی که کودکان اوتیستیک از زبان به این روش‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است سعی در برقراری ارتباط داشته باشند. اما درک آنچه کودکان می‌خواهند بگویند، برای دیگران دشوار است. به‌عنوان‌مثال، کودکان با اکولالیا ممکن است، با تکرار عباراتی که با موقعیت‌ها یا حالات عاطفی مرتبط است، صحبت‌کردن را بیاموزند و معانی این عبارات را، با یافتن نحوه کارکرد آن‌ها یاد بگیرند. باگذشت زمان، بسیاری از کودکان اوتیسم می‌توانند، براین ‌اساس یاد بگیرند که از زبان، به روش‌های معمولی‌تری استفاده کنند.

  • ارتباط غیرکلامی

کودک ممکن است دست شخصی را بگیرد، و به سمت چیزی که می‌خواهد فشار دهد، و از روش فیزیکی با شما ارتباط برقرار کند. کودک ممکن است به چیزی که می‌خواهد نگاه کند، یا به آن اشاره کند و سپس نگاه خود را به شخص دیگری معطوف کند، و به آن شخص بفهماند که آن شیء را می‌خواهد، و از روش نگاه‌کردن و نشان‌دادن با شما ارتباط برقرار کند. کودک دیگری ممکن است، یک شیء را به شخص دیگری بدهد، تا ارتباط برقرار کند و از روش اشیاء استفاده کند.

ممکن است کودکان اوتیسم به شیوه‌های دشواری رفتار کنند، و این رفتار اغلب با ارتباطات مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، رفتار آسیب‌زننده به خود، عصبانیت و پرخاشگری نسبت به دیگران ممکن است راهی باشد، که کودک سعی می‌کند به شما بگوید که به چیزی نیاز دارد، خوشحال نیست، یا واقعاً گیج و ترسیده است.

راهکارهایی برای برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم

  • واضح صحبت کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که با کلمات واضح و مختصر صحبت کنید، و جملات ساده و واضحی را بیان کنید، که بیش از یک معنی ندارند. مستقیم صحبت کنید، و از استفاده از اشکال گفتاری خودداری کنید؛ زیرا زبان غیر تحت‌اللفظی می‌تواند، برای این کودکان گیج‌کننده باشد. کلمات عامیانه، نکات ظریف یا طعنه می‌تواند، باعث سردرگمی و دو معنایی شود، که باید از استفاده از آن‌ها در صحبت با کودکان اوتیسم، بپرهیزید.

  • برقراری تماس چشمی

این امر ارتباط غیرکلامی را تشویق می‌کند، و به افراد اوتیسم کمک می‌کند، تا مهارت‌های خود را در درک حالات چهره، و احساسات توسعه دهند.

  • سؤالات باز نپرسید

پاسخ به سؤالاتی که با پاسخ‌ها، و تفاسیر زیاد همراه است، برای افراد اوتیسم چالش‌برانگیز است. سؤالاتی که ضروری هستند، و نیاز به پاسخ مشخص دارند، بسیار مناسب این افراد هستند. تلاش برای تحمیل مکالمه، در جهت خاصی رویکرد موفقی نیست؛ در عوض، در مورد کاری که انجام می‌دهند صحبت کنید، و اجازه دهید موضوع را رهبری کنند.

  • صبور باشید

اگر لازم است برای پاسخ به یک سؤال منتظر بمانید، به آن‌ها زمان بدهید. اگر کودک اوتیسم فوراً پاسخ نداد، ممکن است نیازمند زمان بیشتری برای جذب و پردازش اطلاعات باشد.

  • راه‌های کمک خواستن

در صورت لزوم، به افراد اوتیسم کارت‌های کمک دیداری بدهید، تا از آن برای درخواست کمک استفاده کنند.

  • پاسخ به رفتار مضطرب

از یک دفتر خاطرات رفتاری استفاده کنید، تا بفهمید آیا این رفتار راهی برای گفتن چیزی است، یا خیر. همچنین راه‌های دیگری برای بیان «نه» یا «ایست»، می‌توانید ارائه دهید.

  • واکنش‌ها به نه!

سعی کنید از کلمه یا نماد دیگری برای بیان “نه” استفاده کنید. افراد اوتیسم ممکن است، در مورد دلیل نه گفتن شما گیج شوند. اگر این فعالیتی است، که می‌توانند بعداً در روز یا هفته دیگری انجام دهد، سعی کنید آن را در یک جدول زمانی نشان دهید.”نه” اغلب زمانی استفاده می‌شود، که شخصی خود یا دیگران را، در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر این یک مورد برای حفظ ایمنی کودک است، به راه‌هایی برای توضیح خطر و ایمنی توجه کنید.

اگر به این دلیل «نه» می‌گویید که فردی رفتار نامناسبی دارد، ممکن است بخواهید واکنش خود را، نسبت به رفتار او تغییر دهید. سعی کنید زیاد فریاد نزنید، یا زیاد توجه نکنید، یک واکنش آرام ممکن است، به کاهش رفتار کمک کند. مرزهای واضحی تعیین کنید، و توضیح دهید که چرا و در کجا رفتار به شیوه‌های خاص، قابل‌قبول است و قابل‌قبول نیست.

نتیجه‌گیری

خانواده‌های کودکان اوتیسم، باید دارای انتظارات معقول از فرزندان خود باشند، اگر انتظارات ما از کودک اوتیسم منطقی نباشد، او به اضطراب و استرس دچار می‌شود، و همان عملکرد محدود خود را هم از دست می‌دهد؛ اعضاء خانواده به‌ویژه مادر، باید در برابر رفتار‌های فرزند اوتیسم صبور باشند؛ همچنین خانواده‌ها باید از تمرین و تکرار، جهت افزایش درک مهارت‌های فرزندان اوتیسم خود، استفاده کنند.

صدای اوتیسم می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.

alireza sami

Recent Posts

دوست یابی در کودکان اوتیسم; پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، می‌تواند یک فرایند پرچالش‌ باشد. این…

1 هفته ago

شناخت اعضای بدن در کودکان اوتیسم; چالش های آگاهی از بدن

شناخت اعضای بدن در کودکان اوتیسم; یکی از چالش‌های عمده کودکان دارای طیف اوتیسم که…

1 روز ago

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم

پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوه‌های درمانی برای کنترل این اختلال به فرد و…

6 روز ago

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبت‌های…

2 هفته ago

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانواده‌ها می‌گذارد. برای خدمات…

2 هفته ago

خودزنی در کودکان اوتیسم; راهکارهایی برای آرام کردن کودک ASD

درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…

3 هفته ago