پشتیبانی تحصیلی اوتیسم؛ با توجه به چالشهای مختلف یادگیری کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم برای این کودکان اهمیت ویژهای دارد. کودکان در محیط آموزشی باید زمان زیادی را صرف یادگیری سازگاری محیطی بکنند. مهم است که محیط آموزشی با نیازهای این کودکان هماهنگ باشد. همچنین محتوای آموزشی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. محتوای آموزشی باید برای کودک قابل دریافت بوده و با توجه به نوع شیوه یادگیری او شخصیسازی شده باشد.
برخی کودکان دیداری هستند، برخی کلام ندارند و با شیوههای دیگری ارتباط برقرار میکنند و برخی هم کلام محدود دارند. همه این عوامل باید در ارائه پشتیبانی تحصیلی به کودک اوتیسم مدنظر قرار گیرند تا عملکرد آموزشی کودک نیز بهتر باشد.
یکی از مواردی که در دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم اهمیت دارد، سازگاری محیط آموزشی با نیازهای حسی کودکان اوتیسم است. این کودکان معمولا نسبت به برخی رنگها، بوها، بافتها، صداها و غذاها حساسیت دارند. استفاده از نور ملایم و در عین حال توجه به رنگآمیزی محیط در فراهم کردن بستر آموزشی مناسب برای این کودکان بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به نقش پشتیبانی تحصیلی در بهبود عملکرد آموزشی کودکان اوتیسم بیشتر خواهیم پرداخت.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که اوتیسم چیست؟ اوتیسم یک اختلال رشدی است و از جنبههای شناختی، اجتماعی و رفتاری بر کودک اثرگذار خواهد بود. این اختلال که معمولا از دو سالگی قابل تشخیص است، در پسران چهار برابر دختران دیده شده و همچنین مادامالعمر بوده و تا ابد همراه فرد خواهد ماند. با این حال مداخلات زودهنگام با توجه به انعطاف مغز در سنین پایین میتواند در کاهش علائم نقش داشته باشد. علائم اوتیسم با توجه به جایگاه فرد در طیف اوتیسم از خفیف تا متوسط و شدید متفاوت است.
عدم برقراری ارتباط چشمی، حساسیت در برابر محرکهای مختلف، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی و تمایل به انزوا از علائم این اختلال است. برخی علائم اختلال طیف اوتیسم این کودکان را نیازمند دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم میکند.
مثلا کودکان اوتیسم بخاطر مشکلات در تعاملات اجتماعی نیازمند دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم هستند. شیوه برقراری ارتباط در این کودکان متفاوت است و همچنین بخاطر مشکلات در تفهیم و استفاده از زبان، در دریافت مفاهیم درسی چالشهای زیادی تجربه خواهند کرد. آنها به دلیل همین مشکلات ارتباطی احتمالا در برقراری ارتباط با همکلاسی و معلمهای خود نیز دچار مشکل شوند. برای همین معمولا برای دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم از روشهای تدریس تجربی و تعاملی بهره گرفته میشود و حمایتهای بیشتری به این کودکان ارائه میشود. مشکل در تمرکز و فهم مطالب هم معمولا این کودکان را دچار چالش میکند.
اولین گام برای دریافت پشتیبانی، شناخت کامل آموزشدهندگان از این اختلال و کودک است. نیاز است تا جلسات آشنایی با کودک و خانوادهاش برگزار شود تا نیازها، اولویتها و اهداف آموزشی کودکان به درستی درک و ارزیابی شود. سپس گام بعدی ارائه یک برنامه آموزشی مناسب برای کودک مناسب با اولویتها و نیازهای او است. معمولا برنامه آموزشی به صورت فردی برای هر کودک شخصیسازی میشود و از استراتژیهای آموزشی متنوعی استفاده میشود.
با توجه به تمایل بصری کودکان اوتیسم، کاربرد تصاویر و نمودارها معمولا در پروسه آموزشی به دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم کمک زیادی میکند. به علاوه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای نوین هم به کمک کودکان اوتیسم و آموزشدهندگان آمدهاند تا فرآیند یادگیری برای کودک تسهیل شود. نرمافزارهای آموزشی نوین در این راستا بسیار مفید هستند. یکی از شیوههای آموزشی موفق به کودکان اوتیسم همچنین جای دادن محتوای آموزشی در انواع بازیهای مفید است که علاوه بر ماهیت سرگرمکنندگی، نقش آموزشی نیز دارد.
مهم است که مربیان و آموزشدهندگان صبور و باحوصله باشند، چراکه آموزش به کودکان اوتیسم مانند سایر بچهها نیست. حفظ کرامت انسانی کودکان و همچنین داشتن برخورد دوستانه و محترمانه در دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم اهمیت زیادی دارد.
برای دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم نیاز است تا بهترین شیوه آموزشی مختص کودک بهکار برده شود. قرار گرفتن کودکانی با نیازهای حسی مختلف در یک کلاس، میتواند چالشهای زیادی در آموزش به همراه داشته باشد. شاید کودکی نیاز به محیط پرنور داشته باشد و کودک دیگر به نور زیاد حساسیت داشته باشد. یک کودک سروصدای زیادی دارد و کودک دیگر در محیط پرسروصدا دچار آشفتگی شود.
برای همین تنظیم محیط مناسب با نیازها و شرایط کودک اهمیت زیادی دارد. کودکان اوتیسم در شرایط اضطراب دچار آشفتگی شده که این مسئله فرآیند آموزش را با چالشهای متعدد مواجه خواهد کرد. مهم است که از هر عاملی که در کودک اضطراب ایجاد میکند پرهیز شود.
دریافت پشتیبانی تحصیلی اوتیسم نیازمند منابع مالی است. ایجاد محیط پویا و پرورشی با مربیان آموزشدیده، تهیه مواد آموزشی و مناسبسازی فضا برای آموزش به کودکان دارای اختلال اوتیسم هزینهبر بوده و برای همین چالشی برای فراهمکنندگان آموزش به همراه خواهد داشت. معلمین نیز با ایجاد محیط حمایتی و مناسب شرایط کودک میتوانند موانع تحصیلی را برطرف کرده و مشارکت و انگیزه یادگیری را در کودک تقویت کنند. ضرورت دارد تا خانواده و کادر آموزشی همه باهم در ارائه پشتیبانی تحصیلی کودک همکاری کنند تا عملکرد آموزشی کودک اوتیسم بهبود پیدا کند.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم، فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
اهمیت بهداشت عمومی در کودکان اوتیسم چیست؟ با توجه به نیازهای ویژه افراد دارای اختلال…
تحریکات حسی و ارتباط چشمی کودکان اوتیسم؛ از مشخصههای اوتیسم انواع حساسیتها به صداها، بوها،…
پشتیبانی روانشناختی اوتیسم چیست؟ کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، با انواع چالشهای روانی، عاطفی، شناختی…
توانایی های حرکتی و اجرایی کودکان اوتیسم معمولا به دلیل این اختلال با مشکلاتی روبهرو…
حافظه کودکان اوتیسم؛ یکی از چالشهای رایج برای افراد دارای اختلال اوتیسم و اطرافیان آنها…
راهکارهایی برای پشتیبانی شغلی اوتیسم؛ برای بزرگسالان در طیف اوتیسم، جستجوی شغل میتواند چالش برانگیز…