اوتیسم و بیش فعالی چیست؟ بیشفعالی/ نقصتوجه (ADHD)، و اوتیسم اختلالات عصبی- رشدی جداگانهای هستند، که میتوانند دارای علائم مشترکی باشند. هر دو اختلال، میتوانند بر دامنه توجه و ارتباطات، تأثیر بگذارند. بااینحال، تفاوتهایی کلیدی هم بین این دو اختلال هست. یک کودک میتواند هم دارای ADHD و هم اوتیسم باشد.
صدای اوتیسم میکوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان دارای اختلال اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی اوتیسم و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم خود دارید، میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۱ و ۰۲۱۸۸۶۱۶۹۳۲ ، با ما در ارتباط باشید.
ADHD چیست؟ یک اختلال عصبی رشدی شایع است. مطابق با آمار انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، ADHD حدود 8.4٪ از کودکان، و 2.5٪ از بزرگسالان را، تحت تاثیر قرار میدهد. این آمار در مردان، بیشتر از زنان است. کودکان با اختلالADHD مشکلات توجه، بیشفعالی و کنترل تکانه را تجربه میکنند. آنها ممکن است برای تمرکز، بیحرکت بنشینند، یا قبل از اقدام فکر کنند.
سه نوع فرعی از ADHD وجود دارد، و پزشک تشخیص را بر اساس علائم خاص فرد قرار میدهد.
علائم ADHD ممکن است با بزرگتر شدن کودک، بهبود یابد و بتواند تمرکز و کنترل بیشتری بر تکانههای خود، به دست آورد.
اختلال طیف اوتیسم، بر ارتباطات و تعامل اجتماعی فرد، در زمینههای مختلف تأثیر میگذارد. اختلال طیف اوتیسم هیچ علت و درمان خاصی ندارد، اما مداخلات بههنگام، میتواند به افراد کمک کند، تا در زمینههایی که برایشان چالشبرانگیز است، پیشرفت کنند.
در علائم اوتیسم و ADHD، همپوشانیهای بسیاری وجود دارد، و ممکن است کودک دارای هر دو اختلال باشد. والدین و مراقبانی که نگران هستند فرزندشان ADHD، اوتیسم یا هر دو را دارا باشد، باید با پزشک خانواده، یا متخصص اطفال خود صحبت کنند. ممکن است پزشک، ارجاع کودک به متخصص اختلال رفتار کودک را، توصیه کند. در تشخیص اولیه اختلال ADHD، علائمی همچون ضعف در تمرکز، ناتوانی برای انجام امور روزمره، فعالیت بیشازحد، و عدم تمایل برای توجه به اطراف، قابل بررسی است. کارشناسان اعلام کردند، که تشخیص ADHD، در تمامی سنین ممکن است. اما معمولا شناسایی اغلب کودکان با این اختلال، در زمان تحصیل صورت میگیرد. زیرا ابتلا به این اختلال، زمینهساز بروز بسیاری از مشکلات، بهویژه در حیطه آموزش و یادگیری میشود، و معلمان و اولیا مدرسه، درتشخیص این اختلال، نقشی اساسی دارند.
بهدلیل اینکه برخی علائم ظاهری و رفتاری، در اختلال اوتیسم و ADHD بههم شبیه هستند، ممکن است کودکان با این دو اختلال را، نتوان بهخوبی تفکیک کرد؛ از جمله علائم این اختلالات عدمتوجه به اطرافیان، فعالیتهای تکانشی، جنبوجوش فراوان و نقص در برقراری تعاملاتاجتماعی است. همچنین ممکن است گروهی از کودکان، دارای هر دو اختلال ADHD و اوتیسم بهطور همزمان باشند.
همانطور که اشاره شد، اختلال ADHD موجب میشود، که کودک دچار ناتوانی در توجهوتمرکز شود، و رفتارهای تکانشی بروز دهد. اما در اختلال اوتیسم، مشکلات عصبی بهشدت مشهود است، بهگونهای که کودک، بهسختی قادر به انجام رفتارهایی، همچون تعاملات اجتماعی، و برقراری رابطه با دیگران است. همچنین رفتارهای تکراری و یکنواخت، از دیگر علائم اختلال اوتیسم محسوب میشود.
دربارهی تفاوت اختلالات اوتیسم و بیش فعالی ADHD، تحقیقات بسیاری انجام گرفت، که طبق نتایج، علائم کودک با اختلال طیف اوتیسم، در عدم درک درست احساسات دیگران، و ناتوانی در تشخیص هیجان محرز است. مثلا والدین کودکان با اختلال طیف اوتیسم، بیان میکنند که در زمان عصبانیت و خشم، کودک نهتنها متوجه حالت چهره والدین نمیشود، بلکه عکسالعمل خاصی نیز بروز نمیدهد. اما کودکان با اختلال ADHD، اینگونه نیستند. شناخت درست علائم، و نشانههای اختلال طیف اوتیسم و ADHD، بهدرک بهتر تفاوت این دو اختلال کمک فراوانی میکند.
آیا اوتیسم درمان دارد؟ روشهای موثر بسیاری، برای مدیریت یا بهبود اختلال طیف اوتیسم، وجود دارد. مداخله زودهنگام با درمانهای رفتاری، شناختی و ارتباطی بسیار ساختاریافته، میتواند به طور چشمگیری، به کودکان با اختلال طیف اوتیسم در یادگیری انواع مهارتها، کمک کند. برنامههای آموزشی مبتنی بر مدرسه، که برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم طراحی شد، در بهبود عملکرد ذهنی و رفتاری این کودکان موثر است. برنامههایی که از تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) استفاده میکنند، به طور گستردهای به عنوان استاندارد درمان، پذیرفته شدند. در اکثر برنامهها، والدین تشویق میشوند، تا در مراقبت از فرزندان خود، دارای مشارکت باشند.
درحالی که هیچ دارویی، نمیتواند علائم رایج در اوتیسم را اصلاح کند، داروهای روانگردان، از جمله داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدروانپریشی و ضدتشنج، گاهی برای کمک به کنترل علائم خاص، تجویز میشوند. داروهای ضدتشنج، ممکن است تعداد تشنجهای فرد را کاهش دهد، اما آنها را به طور کامل از بین نبرد. هیچ روش درمانی خاصی، برای اختلال طیف اوتیسم وجود ندارد، اما به اعتقاد کارشناسان روانشناسی و متخصصان روانپزشکی، روشهای درمانی زیر میتوانند به افراد کمک کنند حس بهتری داشته باشند، انواع مهارتها را آموزش ببینند، و نقاط ضعف خود را تقویت کنند:
علائم رایجی هستند، که در اغلب کودکان با اختلال طیف اوتیسم دیده میشود. ردیف کردن مکرر اسباببازیها، چرخاندن اشیا، یا بازوبستهکردن کشوها یا درها، یا حرفزدن درباره موضوعات تکراری، یا تکرار یک کلمه بارها و بارها،در این دسته از علائم اختلال طیف اوتیسم، قرار میگیرند. این رفتارها، معمولا برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم، روشی برای آرام کردن خود هستند، و زمانی مشکلساز میشوند، که سبب بروز اختلال، در فعالیتهای روزمره شوند.
رفتارهای تکراری در اوتیسم ، ظاهراً بیهدف، وسواسی، بسیار گزینشی و سفتوسخت توصیف میشوند، و گاهی این رفتارها، کلیشهای نیز هستند.
الگوهای محدود و تکراری رفتار، علایق یا فعالیتها، که حداقل با دو مورد از موارد زیر آشکار میشود، نشاندهنده اوتیسم است:
این رفتارها میتواند در هر کودک متفاوت باشد، که شامل:
از نظر پزشکی و قانونی، اختلال طیف اوتیسم یک معلولیت است. اما به گفته متخصصان سلامت روان، همه افراد با اختلال طیف اوتیسم به عنوان معلول شناسایی نمیشوند.
دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، میتواند یک فرایند پرچالش باشد. این…
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبتهای…
هزینههای درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانوادهها میگذارد. برای خدمات…
چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…
درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…
فواید کاردرمانی چیست؟ حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، در پردازش و تنظیم…