Categories: مقالات

چگونه مربی اوتیسم شویم؟

مربی اوتیسم کیست؟ آیا مربیان مهدکودک یا کودکان دیگر هم می‌توانند مربی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم شوند؟ این فرد باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟ اگر والدین کودک اوتیسم باشید یا بخواهید به دنیای پرماجرا، سخت اما شیرین مربیان اوتیسم بپیوندید، حتماً این سوالات را از خود خواهید پرسید. در ادامه به پرسش‌های شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

قبل از اینکه وارد دنیای مربیگری اوتیسم شوید باید شناختی دقیقی از این اختلال داشته باشید. اختلال طیف اوتیسم برای توصیف مجموعه‌ای از اختلالات عصب‌رشدی استفاده می‌شود. این اختلال که در پسرها حدودا چهار برابر بیشتر از دخترها ظاهر می‌شود، در ابتدای زندگی و حدود دو سالگی قابل تشخیص است. با توجه به ماهیت اوتیسم، این اختلال مادام‌العمر بوده و تا پایان زندگی فرد همراه او خواهد ماند. مداخلات درمانی معمولاً در راستای کنترل و کاهش علائم انجام شده و شامل انواع مداخلات آموزشی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، دارودرمانی و … می‌شود.

از جمله علائم اوتیسم مشکلات در ارتباطات و تعاملات اجتماعی است. از جمله عدم برقراری ارتباط چشمی یا شروع نکردن تعاملات و دشواری در حفظ آن. رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای هم از دیگر علائم این اختلال است. معمولاً این افراد به روتین‌های سفت‌وسخت دلبسته هستند و با تغییر میانه خوبی ندارند.

مربی اوتیسم کیست؟

با توجه به ویژگی‌های خاص کودکان در طیف اوتیسم، آموزش این افراد هم با سایر کودکان تفاوت دارد. در برنامه‌های آموزشی کودکان با اختلال طیف اوتیسم، مربیان انواع مهارت‌های رفتاری، ارتباطی و اجتماعی را به غیر از آموزش‌های عمومی مدنظر قرار می‌دهند. هدف مربی اوتیسم تغییر رفتار فرد، بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی کودک اوتیسم است. روش‌های مربیان نیز با توجه به رویکردهای مختلف متفاوت خواهد بود؛ مثلاً مداخلات رفتاری، مداخلات مبتنی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، مداخلات مبتنی بر انسجام حسی و تعدیل دریافت‌های حسی از آن جمله هستند.

ویژگی‌های مربی اوتیسم چیست؟

شیوه‌های آموزشی مربی اوتیسم با توجه به نیازهای ویژه هر کودک می‌تواند متفاوت باشد. این آموزش‌ها عمدتاً به صورت فردی ارائه شده و نیازمند همکاری مربی با والدین، درمانگران و پزشکان کودک است. برای همین مربیان اوتیسم باید حتماً آمادگی کار گروهی و انعطاف لازم برای همکاری با سایر مراقبین و دلسوزان کودک اوتیسم را داشته باشند.

یک مربی اوتیسم باتجربه همواره از یادگیرنده و اطرافیان خود جلوتر است. این جلوتر بودن به دو معنا است؛ از یک طرف مربیان اوتیسم با توجه به پیشرفت‌ها و گسترش دانش بین‌المللی در این حوزه، باید با آخرین روش‌های آموزشی و تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا باشند و در عین حال، هر کودک اوتیسم یک دنیای متفاوت است. مربی باید همواره از دانش‌آموز یاد بگیرد و او را بهتر بشناسد، علایقش را بداند و با توجه به نیازمندی‌هایش برنامه‌ریزی کند.

خلاقیت، ویژگی دیگر یک مربی اوتیسم کاربلد است. کودک اوتیسم هرلحظه ممکن است واکنش متفاوتی نشان بدهد و با توجه به اخلاقیاتش، مربی باید بتواند در کسری از ثانیه با رویکردی خلاقانه، هرگونه رویداد غیرمترقبه را مدیریت کند. تجربه در این زمینه نقش بسیار زیادی دارد و می‌تواند به کمک مربی بیاید.

چگونه مربی اوتیسم شویم؟

دوره‌های مختلفی برای تربیت مربی اوتیسم وجود دارد. این دوره‌ها هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری و البته ترکیبی برگزار می‌شوند. مهم است که علاقمندان به این حوزه در درجه اول اخلاقیات و روحیات خود را درنظر گرفته، مطالعه کافی درباره اوتیسم انجام داده و حتما پیش از ورود به دنیای مربیگری اوتیسم، با مراکز اوتیسم یا کودکان دارای این اختلال ملاقات کرده و از نزدیک با آن بیشتر آشنا شوند. دوره‌های تربیت مربی اوتیسم معمولاً با آموزش مقدمات و کلیات اختلال طیف اتیسم افراد را با این اختلال بیشتر آشنا می‌کنند.

آموزش انواع مداخلات، مهارت‌های زندگی روزمره و نحوه برنامه‌ریزی برای کودکان طیف اوتیسم نیز از دیگر مسائل آموزشی است که در دوره‌ها به افراد ارائه می‌شود. افرادی که پیشینه دانش روانشناسی، مربیگری و علوم انسانی دارند، معمولاً با مباحث آشناتر بوده و راحت‌تر به این دنیای پرماجرا ورود پیدا می‌کنند. موسسه صدای اوتیسم، با سال‌ها سابقه در حوزه خدمات اوتیسم، چندین سال است که اقدام به آموزش و تربیت مربی اوتیسم کرده و دوره‌های مختلف آنلاین، حضوری و ترکیبی را برای علاقمندان به این حوزه برگزار می‌کند. برگزاری کلاس‌های آنلاین این مزیت را دارد که افراد از اقصی نقاط ایران می‌توانند با شرکت در جلسات، به افراد اوتیسم شهر زندگی خود خدمات ارائه کنند.

alireza sami

Recent Posts

پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

 پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی مقدمه دوست‌یابی برای کودکان…

3 ماه ago

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم

بررسی تاثیر ریسپریدون در درمان اوتیسم پس از دریافت تشخیص اوتیسم، انواع شیوه‌های درمانی برای…

2 ماه ago

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

  هزینه‌های سرسام‌آور درمانی افراد اوتیسم مقدمه هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی،…

2 ماه ago

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم مقدمه حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم،…

1 ماه ago

یادگیری در کودکان اوتیسم; بهترین روش ها برای آموزش به کودکان

یادگیری در کودکان اوتیسم؛ بهترین مداخلات برای آموزش به کودکان اوتیسم مقدمه آموزش و یادگیری…

1 ماه ago

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024

کاردرمانی ذهنی اوتیسم در سال 2024 کاردرمانی یک دنیای گسترده است که در آن کاردرمانگر…

1 ماه ago