بازی های شناختی کودکان اوتیسم; وقتی فردی با اوتیسم دستوپنجه نرم میکند یا یکی از اعضای خانوادهاش اوتیسم دارد، همیشه راههایی برای بهبود هست. این پیشرفتها شامل بهبود کیفیت زندگی و مهارتهای شناختی آنها میشود. شاید اوتیسم برای فرد و اعضای خانواده چالشزا باشد، اما برخی از فعالیتهای شناختی به بهبود آن کمک میکنند.
مطلب پیشنهادی: مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم
اوتیسم بهعنوان یک اختلال شناختی; بازیهای شناختی کودکان اوتیسم
در بسیاری از موارد، کودک یا بزرگسال اوتیسم از انواع اختلالات رشد شناختی رنج میبرد. این چالشها شبیه چالشهای افرادی است که درگیر اختلال بیشفعالی کمبود توجه هستند. بیشتر چالشهای شناختی که فرد اوتیسم با آن مواجه است در سطح اجرایی رخ میدهد.
مهارتهای اجرایی که افراد اوتیسم اغلب با آنها دستوپنجه نرم میکنند عبارتاند از:
- برنامهریزی
- تصمیمگیری
- خودکنترلی
- حافظه کوتاهمدت
درحالیکه اوتیسم یک اختلال عصبرشدی در نظر گرفته میشود، علائم اختلالات شناختی نیز در آن دیده میشود.
چگونه میتوان شناخت را در افراد اوتیسم بهبود بخشید؟
این امکان وجود دارد که بیمار با یکسری فعالیتهای مناسب متوجه بهبود تواناییهای شناختی خود شود. این فعالیتها(فعالیت های بدنی) به بیمار کمک میکنند تا در برنامهریزی، تصمیمگیری و بهبود حافظه کوتاهمدت گام بردارد. افراد اوتیسم در طول تعاملات اجتماعی برای یادگرفتن تلاش میکنند و برای بهبود نیاز به تمرین دارند.
مطلب پیشنهادی: آموزش مهارتهای اجتماعی و بازی در زنگ تفریح
فعالیتهای اجتماعی برای کمک به اوتیسم شامل موارد زیر است:
- بازیهای کارتی
- تختهای
- تطبیقی
- کلاسهای هنری
- رقص
- موسیقی
- هنرهای رزمی
- آواز
- فعالیتهای صنایعدستی
- بسکتبال
- شنا
- بیسبال
- گروه تئاتر
- گروههای قصهگویی
- سطلهای حسی
- بطریهای حسی
میتوان فعالیتهایی مانند اینها را پیدا کرد که افراد اوتیسم و عادی را شامل میشود.
فعالیتهای تفریحی برای سرگرمی و بهبود
برخی از فعالیتهای شناختی تواناییهای فردی را که با اوتیسم دستوپنجه نرم میکند بهبود میبخشد.
فعالیتهای تفریحی برای لذتبردن و بهبود در اوتیسم شامل موارد زیر است:
- عضویت در یک گروه کر یا سایر گروههای آواز
- تماشای فیلم
- رفتن به کمپینگ
- حضور در مسابقات شطرنج
این نوع فعالیتها میتواند شامل خانواده و همچنین فرد اوتیسم شود، مثل مراسم غیررسمی برای فرد اوتیسم و اعضای خانوادهاش. همچنین گروههایی وجود دارند که بسته به خواستههای فرد از این نوع فعالیتها حمایت میکنند.
فعالیتهای آموزشی برای کمک به اوتیسم:
برخی از افراد اتیسم میتوانند از فعالیتهای آموزشی بهره ببرند که معمولاً سه حوزه اصلی را در برمیگیرد.
افراد اوتیسم با مهارتهای ارتباطی دستوپنجه نرم میکنند و فعالیتهای خاص میتواند به بهبود آنها کمک کند. مواردی مانند بازیهای رومیزی که نیاز به تعامل با بازیکنان دیگر دارد از آن جمله است.
گاهی فرد اوتیسم با واژگان و صحبتکردن با صدای بلند مشکل دارد. این فرد میتواند از فعالیتهایی بهرهمند شود که گفتار و واژگان را تشویق میکنند، مانند گروه قصهگویی یا گروه آواز.
برخی از افراد اوتیسم با عملکرد بالا میتوانند به طور مستقل هم زندگی کنند؛ اما ابتدا باید مهارتهای زندگی خود را تقویت کنند که شامل مراقبت از خود و انجام فعالیتهای روزانه میشود. فردی که بهتنهایی زندگی میکند باید اقداماتی برای خود انجام دهد.
یک فرد اوتیسم میتواند پیشرفتهای زیادی در رفتار و درک خود از دنیای اطراف خود داشته باشد. این امر بهویژه زمانی صادق است که آنها از فعالیتهای شناختی بهره ببرند. برخی از این فعالیتها برای یک مجموعه مهارت خاص طراحی شدهاند و این عامل باید قبل از انتخاب یک فعالیت در نظر گرفته شود. بحثکردن درباره یک فعالیت جدید با درمانگر فرد قبل از انجام آن هرگز ضرری ندارد.
مواردی که باید قبل از انجام فعالیتهای شناختی جدید در نظر بگیرید
همه فعالیتهای شناختی برای هر فردی مناسب نیستند. قبل از شروع یک فعالیت جدید، باید یکسری موارد درنظر گرفته شوند.
مانند هر فعالیتی، همیشه دوستداشتن و دوستنداشتن شخصی عامل مهمی است. البته به این معنا نیست که فرد اوتیسم هرگز نباید فعالیتی خارج از نقطه امن خود انتخاب کند. همیشه فعالیتهایی در حوزه شناخت و فعالیت درمانی وجود دارد که برای فردی خاص جذابیت دارد. برخی از افراد فعالیتهای خاصی را بر سایرین ترجیح دهند. ضروری است که فرد از فعالیت لذت ببرد حتی اگر او را به چالش بکشد.
هنگام انتخاب یک فعالیت شناختی، فرد باید فعالیتی را انتخاب کند که با تواناییهای اوتیسم سازگار باشد. سعی نکنید فرد را مجبور کنید. اگر فرد اوتیسم با مسائل خاصی دستوپنجه نرم میکند، عضو خانواده باید با هماهنگکننده فعالیت همکاری کند. مربیان میتوانند اطمینان حاصل کنند که نیازهای فرد برآورده شده باشد. هدف همیشه احساس موفقیت است و افراد اوتیسم هم قادر به انجام همه فعالیتها نیستند.
گنجاندن نیازهای ویژه یا ترکیبی از همهچیز
هنگام انتخاب یک فعالیت شناختی برای فرد اوتیسم، هم گروههای بزرگ وجود دارند و هم گروههای محدودتر. باید در نظر بگیرید که فرد اوتیسم در چه گروهی رشد میکند. ممکن است فرد اوتیسم در هر دو موقعیت برای فعالیتهای مختلف پیشرفت کند.(بازیهای شناختی کودکان اوتیسم)