خانواده و اتیسم

دوران قاعدگی دختران اوتیسم; نکاتی که باید به هر دختری در سن بلوغ آموزش داده شود

دوران قاعدگی دختران اوتیسم; ممکن است به‌عنوان والدین درباره موضوع دوران قاعدگی دختر با اختلال طیف اوتیسم خود متحیر باشید. در این مقاله، 10 نکته ارائه می‌شود که می‌تواند به شما در مدیریت این موضوع بسیار مهم کمک کند.

مطلب پیشنهادی: بلوغ در نوجوانان اوتیسم; علائم دختران و پسران، چالش‌ها و بحران‌های این دوران

 

چند نکته و راهکار درباره ی دوران قاعدگی دختران اوتیسم

زودتر درباره ی دوره قاعدگی به دختر خود توضیح دهید:

 اتیسم، زمان وقوع دوران قاعدگی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما ممکن است دختر شما نیازمند زمان بیشتری برای تطبیق با آن و یا حمایت بیشتری برای مدیریت همه ی امور باشد. مهم است که شما به‌عنوان والدین، زودتر درباره ی این موضوع با دختر خود صحبت کنید و تا زمانی که پریود شود، صبر نکنید. این مکالمه را به تعویق نیندازید، دختر شما اگر درباره حقایق آگاه باشد و بداند که می‌تواند در مواقع لزوم از کمک شما بهره‌مند شود، بهتر می‌تواند شرایط را مدیریت کند.

  • آرام باشید:

دختر شما، استرس و نگرانی شما را در مورد گفتگو درباره ی موضوع قاعدگی، متوجه می‌شود، بنابراین استرس نداشته باشید. این موضوع، بخشی طبیعی از زندگی دختر شماست. آرامش داشته باشید و به دخترتان این اطمینان را بدهید که این موضوع یک پیامد طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. مطمئن شوید که دخترتان می‌داند شما برای سؤالات و یا نگرانی‌های او در دسترس هستید.

  • به خرید بروید:

دخترتان را در خرید تمام مایحتاج موردنیاز برای قاعدگی، مشارکت بدهید. دخترتان را به خرید ببرید و محصولات موجود مانند پدهای بهداشتی (نوار بهداشتی) و انواع آن را به او نشان دهید. به مشکلات حسی و تفاوت‌های نوارهای بهداشتی دقت کنید. اجازه دهید که تصمیم بگیرد کدام یک برایش انتخاب مناسب‌تری است. هم چنین، توجه داشته باشید که لباس زیرهای مناسب برای دوران قاعدگی را نیز برای او تهیه کنید تا در این دوران از آن ها استفاده کند.

  • به افراد نزدیک اطلاع دهید:

ممکن است در دوران پریود دختر شما دچار مشکلاتی مانند بدخلقی، نوسانات احساسات، خستگی، دردهای شکمی، سردرد، ضعف و … شود. ممکن است رفتارهای شدیدی از خود نشان دهد یا مشکلات خلقی یا رفتاری او شدیدتر شوند.

حتی ممکن است دختر شما برای تعویض نوار بهداشتی، رعایت بهداشت و … نیاز به یادآوری داشته باشد. بهتر است به مربی، مسئولین مدرسه، دوستان و یا کسانی که با آن ها در ارتباط است اطلاع دهید. لازم نیست تمام اطرافیان از این موضوع اطلاع داشته باشند.

  • قوانین اجتماعی:

درباره ی قوانین اجتماعی دوران قاعدگی، با دخترتان آزادانه و راحت گفتگو کنید. دخترتان نیاز دارد تا بداند این موضوعی نیست که بتواند خیلی راحت درباره ی آن در اجتماع صحبت کند. همچنین او باید بداند که پریود در تمام دخترها اتفاق می‌افتد و پسرها پریود نمی‌شوند. با اینکه نمی‌خواهید دخترتان از این موضوع خجالت بکشد یا احساس شرم کند، اما باید درباره ی اینکه موضوع دوران قاعدگی یک مسئله ی خصوصی و نباید درباره ی آن با همه ی افراد و همه‌جا صحبت کند، با او کار و تمرین کنید.

 

  • به دختر خود درباره فرایند قاعدگی آموزش دهید:

با دخترتان صحبت کنید تا مطمئن شوید فرایند قاعدگی و اتفاقاتی که در این دوران در بدنش می‌افتد را می‌داند و آن را درک کرده است. کتاب‌های بسیاری خوبی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید آن را با دخترتان بخوانید تا برای این رویداد آماده شود.

در زمان ارتباط‌گیری با دخترتان، از زبان بزرگسالان (نه زبان کودکانه) استفاده کنید. او نیاز دارد نام‌های صحیح مربوط به بخش‌های بدن خود را بداند تا در زمان لزوم درباره آن با آموزگار، مربی بهداشت، شما یا یکی از دوستان دختر خود صحبت کند.

اغلب دختران می‌خواهند اطلاعات صحیح را درباره اینکه قاعدگی چه زمانی برایشان اتفاق می‌افتد، بدانند. دختر با اختلال طیف اتیسم شما نیز مستثنی نیست. به‌خاطر داشته باشید تا بر این موضوع که قاعدگی فقط یکبار اتفاق نمی‌افتد تاکید کنید و اینکه او تقریباً هر 28 روز یکبار با آن موجه می‌شود و بین 4 تا 7 روز (که می‌تواند طبیعی و یا به دلیل برخی مسائل پزشکی متغیر باشد) هم طول می‌کشد.

درباره ی دردهای شکمی، گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، بی‌حوصلگی و ضعف در دوران پریود با او صحبت کنید. مطمئن شوید که دخترتان هر تغییری و یا ناراحتی که در دوران قاعدگی‌اش به وجود آمد را به شما اطلاع می‌دهد.

  • آماده باشید:

وقتی دختر با اختلال طیف اتیسم شما درک کرد که چه اتفاقی در بدنش رخ خواهد داد، داشتن آمادگی اهمیت دارد. ممکن است اولین پریود او در مدرسه اتفاق بیفتد. وقتی که از قبل بداند باید انتظار چه چیزی را داشته باشد، قادر خواهد بود که شرایط را بهتر مدیریت کند. می‌توانید به دخترتان در تهیه کیفی متشکل از پد بهداشتی، لباس زیر مناسب و لباس اضافه (درصورتی‌که لباسش لک شد) کمک کنید. تمام این وسایل را داخل کیف مدرسه ی او قرار دهید. این کار به او احساس امنیت و اطمینان می‌دهد.

  • از داستان‌ها و کمک‌های بصری اجتماعی استفاده کنید:

راهنماهای بصری در زمان صحبت درباره ی پریود می‌تواند کمک خوبی به دختر با اختلال طیف اتیسم شما بکند. برخی از والدین عنوان کردند که استفاده از داستان‌های اجتماعی کمک خوبی در زمینه گفتگو درباره قاعدگی بوده است. والدین می‌توانند عناوین و موضوعات داستان‌های اجتماعی که مناسب دخترشان است را جستجو (سرچ) کنند. مجدد توصیه می‌شود که زودتر از وقوع پریود درباره ی این موضوع گفتگو داشته باشید و تا زمانی که دخترتان واقعاً اولین قاعدگی خود را تجربه نکرده و با آن مواجه نشده است، صبر نکنید. آموزش‌دادن درباره ی اولین قاعدگی ممکن است برای کودک سخت، خسته‌کننده و زمان بر باشد؛ بنابراین، بهتر است زودتر درباره ی آن صحبت کنید و از حمایت‌های بصری برای تسهیل آموزش و کاهش استرس هم بهره ببرید.

دختر شما، استرس و نگرانی شما را در زمینه گفتگو درباره موضوع قاعدگی، متوجه می‌شود، بنابراین، استرس نداشته باشید.”

مشکلات همراه دوران قاعدگی:

دختر با اختلال طیف اتیسم شما هم ممکن است همانند بعضی دختران دیگر، شرایط ناخوشایندی را در زمان بلوغ و دوران قاعدگی خود تجربه کند. صحبت‌کردن درباره ی این موضوعات، ضروری است. به‌عنوان والدین، ممکن است متوجه تغییراتی در خلق‌وخوی دختران بشوید که به دلیل تغییرات هورمونی است. ممکن است دخترتان علائم دیگری از جمله گرفتگی عضلانی، نفخ، چرخه نامنظم و یا آکنه را در قاعدگی خود تجربه کند.

شاید لازم باشد تا به همراه دخترتان برای بررسی این علائم به پزشک مراجعه کنید و برای مدیریت‌کردن آن ها دارو مصرف کنید. در زمان پریود و یا بازه ی زمانی نزدیک به آن، به رژیم غذایی، تغذیه، دارو ها و … دقت بیشتری داشته باشید. رژیم غذایی می تواند دردها و یا مشکلات همراه را بیشتر کرده یا آن ها را کاهش دهد.

 

تفاوت‌ها را بپذیرید:

بدن هر دختر، به طور منحصربه‌فرد و متفاوتی بالغ می‌شود. ممکن است دوران قاعدگی دختر شما زودتر یا دیرتر از متوسط سنی‌اش اتفاق بیفتد. این یکی از دلایلی است که شما قبل از وقوع پریود باید آموزش‌ها را شروع کنید. او را با گفت‌وگویی آزادانه درباره ی پریود آماده کنید. دخترتان را تشویق کنید تا اولین قاعدگی خود را به شما اطلاع دهد. پرسیدن دائم اینکه آیا پریود شده است یا خیر، می‌تواند باعث اضطراب او شود. مهم است تا میان آموزش و آمادگی او و صبر کردن، تعادل برقرار شود

 

آموزش استفاده از نوار بهداشتی در دوران قاعدگی

نوجوانی یک دوره رشدی پرچالش یرای بچه ها و خانواده ها است. بیشترین چالش ها را کودکان طیف اوتیسم و خانواده هایشان تجربه می کنند. کنار آمدن با تغییرات فیزیکی، اجتماعی و احساسی برای نوجوان ها سخت است. کودکان طیف اوتیسم اغلب دیرتر از بقیه با شرایط کنار آمده و تغییرات را می پذیرند. بنابراین باید به دنبال بهترین راه برای آموزش این تغییرات باشیم تا برای این شرایط آمادگی داشته باشند. یکی از سخت ترین شرایط برای دختران طیف اتیسم بحث دوره پریودی و آموزش استفاده از نوار بهداشتی است.

استفاده از نوار بهداشتی در دختران طیف اوتیسم یکی از موضوعات مهم در سلامت و بهداشت دوران پریود است.

مادران با نگرانی ها و سوالات زیادی روبرو می شوند. از جمله زمان شروع آموزش برای دوره پریود؛ چگونگی انتقال موضوع به طوری که قابل درک و شفاف باشد، و مهمتر از همه چگونگی آموزش استفاده از نوار بهداشتی است.  البته متاسفانه علی رغم اینکه این یکی از چالش های ماهیانه خانواده است در این حوزه آنقدر کار نشده و اطلاع رسانی درست انجام نشده است. در ادامه یکسری روش های مناسب برای شروع آموزش ارائه خواهد شد و سعی بر این است که به بیشتر سوالات در این حوزه پاسخ داده شود.

زمان شروع آموزش درباره ی پریود:

اغلب اوقات خانواده ها نمی دانند چه زمانی برای شروع آموزش مناسب است و با چه فاصله زمانی آموزش ها داده شوند. بهترین زمان برای آموزش دوران پریود یک یا دو سال قبل از شروع پریود است تا دختران به این روند و چگونگی کنار آمدن با آن عادت کنند. در صورتیکه این کودکان با این تغییرات آشنا نباشند احتمالا بترسند یا فکر کنند بخشی از بدنشان آسیب دیده است و دچار خونریزی شده اند. مراحل آشنایی با اصطلاحات و مهارت های این دوره نباید به یکباره انجام شود بلکه سعی کنید از قبل از کلمات مربوط به این دوره استفاده کنید تا با این کلمات آشنا شوند.

حتی می توانید از قبل از نوار بهداشتی برایشان استفاده کنید تا کم کم مراحل را یاد بگیرند. البته همانطور که در ادامه خواهیم گفت بهتر است در ابتدا نوار بهداشتی های روزانه ی کوچک و نازک استفاده شوند تا در کودک احساس بدی ایجاد نکند. تمامی آموزش ها باید در زمان مناسب روحی و روانی انجام شوند تا کودک در برابر آموزش ها مقاومت نداشته باشد. در طی دوران پریود خودتان می توانید در مورد احساسات و موارد بهداشتی که رعایت می کنید صحبت کنید. بدین ترتیب کودک متوجه می شود که این یک روند طبیعی است و برای بقیه افراد هم اتفاق می افتد.

 

 

زبان مورد استفاده در آموزش مهارت های دوران پریود:

در حین آموزش علاوه بر نکاتی که درخصوص ساختار و نوع جملات باید رعایت کنید؛ استفاده از کلمات مثبت نیز حائز اهمیت است زیرا این کلمات بر احساس کودک در مورد این تغییرات تاثیر می گذارد. حتی سعی کنید در زمانی که خودتان پریود هستید با اطرافیان در مورد احساس منفی ای که در مورد عادت ماهیانه دارید حرف نزنید. مهم است که کلماتی که در حین آموزش استفاده می کنید شفاف و قابل درک و قابل تجسم برای کودک باشد.

آموزش های لازم در دوران قاعدگی:

قوانین اجتماعی:

کودکان باید یاد بگیرند که پریود یک موضوع خصوصی است که در بخش خصوصی بدن اتفاق می افتد. نباید درمورد آن با همه افراد صحبت کنند یا اگر از نوار بهداشتی استفاده می کنند گفتن این موضوع به افرادی غیر از مادر و معلم و یک فرد قابل اعتماد هیچ گونه ضرورتی ندارد.

درباره احساسات کودک در این دوره:

سعی کنید تا می توانید قبل از شروع دوره پریود آنقدر بر احساسات منفی تاکید نکنید زیرا خود همین موضوع می تواند بازدارنده باشد و برای کودک ترس و اضطراب ایجاد کند. به کودک با داستان های اجتماعی آموزش دهید که در این دوران یکسری احساساتی دارند که ممکن است باعث ناراحتی در او شود ولی نباید نگران بود چون مامان راه حل کنار آمدن با این احساسات را بلد است. مثلا به کودک بگویید ممکن است کمی در این دوره غمگین شود و از صورتک هایی برای نشان احساسات استفاده کنید، ولی سریعا بگویید که برای اینکه ناراحت نباشد می توانند مثلا زمان بیشتری را تلویزیون تماشا کنند. برای آموزش استفاده از از نوار بهداشتی نیز می توانید از داستان های اجتماعی استفاده کنید. استفاده از نوار بهداشتی را راهی برای حفظ بهداشت و مفید معرفی کنید.

روش های آموزش مهارت ها در دوره پریود:

داستان های اجتماعی:

درخصوص دوره ی پریود باید طوری آموزش داده شود که برای فرد قابل درک باشد و اینکه بداند این یک موضوع کاملا طبیعی است که هر ماه برای پنج تا شش روز ادامه دارد. در کنار این موضوع مهارت های بهداشتی نیز باید آموزش داده شوند. یکی از این راه ها آموزش در قالب داستان های اجتماعی است که برای دانش آموزان طیف اتیسم نیز قابل درک تر است. بدین ترتیب می توان وقایع، رفتارها و قوانین اجتماعی گسترده تری را آموزش داد.

داستان های اجتماعی بین پنج تا ده جمله هستند. جملات باید شفاف و کوتاه باشند. کلماتی که در جملات استفاده می شوند قابل تصور باشند نه انتزاعی و مبهم. در ابتدا دو تا چهار جمله شرایط را توضیح می دهد. سپس پاسخ های رفتاری عنوان می شوند و بعد احساساتی که در آن موقعیت برای فرد بوجود می آید. سپس چگونگی کنار آمدن با موقعیت با زبانی ساده بیان می شود. بهتر است بگوییم داستان های اجتماعی بیشتر همان جواب هایی هستند که در پاسخ به سوالات کی؟ چه موقع؟ کجا؟ داده می شوند. علاوه بر متن بهتر است از تصاویر نیز استفاده شود. تا موقعیت ها شفاف تر و قابل درک باشند. می توانید از داستان های اجتماعی برای بیان تمامی مراحل از جمله استفاده از نوار بهداشتی و احساسات دوره ی پریود استفاده کنید.

استراتژی های رفتار درمانی:

از رفتار درمانی می توان برای آموزش رفتارهای جدید استفاده کرد. تحلیل تکلیف و زنجیره سازی دو رویکرد رایج برای این کار است. در تحلیل تکلیف می توانید تکالیف را به مراحل خردتر تقسیم کنید. به طوری که تکالیف خرد شده به ترتیب پشت سرهم آموزش داده شوند. برای آموزش مسائل مربوط به پریود مانند استفاده از نوار بهداشتی و احساسات نیز می توانید همین روش را بکار ببرید. می توانید برای جذابتر شدن موضوع از عروسک ها و وسایل بازی برای آموزش استفاده کنید.

مثلا برای آموزش استفاده از نوار بهداشتی از مواد غذایی قرمز رنگ استفاده کنید. به این ترتیب می توانید مراحل را شروع کنید مانند برداشتن نوار بهداشتی آلوده، انداختن آن در سطل زباله، استفاده از نوار بهداشتی تمییز و رعایت نکات بهداشتی مانند شستن دستها. در جملات از کلماتی استفاده کنید که ترتیب نشان داده شود. مانند اول…بعد… .

می توانید از مجموعه ای از تصاویر یا نشانه های رنگی برای آموزش استفاده کنید. مثلا محل قرار گرفتن نوار بهداشتی را با علامت بر روی لباس زیر مشخص کنید یا مسیر قرار گرفتن نوار بهداشتی را بر روی لباس زیر دوخت رنگی بزنید یا روبان رنگی بدوزید.

درخصوص تعداد دفعات تعویض نوار بهداشتی می توانید یکسری علامت ها و نشانه ها بگذارید. مثلا از ساعت کوکی استفاده کنید. در صورتیکه فرد می توانست از تقویم و دفترچه استفاده کند، می توانید جدولی بکشید تا تعداد دفعات تعویض نوار بهداشتی در روز علامت زده شود.

حساسیت زدایی در استفاده از نوار بهداشتی:

موضوعی که کمتر به آن اشاره شده است امتناع برخی از دختران در استفاده از نوار بهداشتی است. در این موارد به جای استفاده از نواربهداشتی های ضخیم و بزرگ می توانید ابتدا از نوار بهداشتی های روزانه که نازکتر و کوچکتر هستند استفاده کنید تا آن حس اضافه بودن چیزی یا سنگینی آن در لباس زیر احساس نشود و کم کم اندازه و ضخامت آنرا تغییر دهید تا برای فرد قابل تحمل شود.

نکات آموزشی و بهداشتی ضروری در دوران قاعدگی دختران اوتیسم:

مادران، معلمان و افرادی که از کودکان طیف اوتیسم نگهداری می کنند به یکسری نکات ضروری و ریز باید توجه داشته باشند. از جمله:

  • قبل از شروع دوره پریود، با معلم کودک در مورد این موضوع صحبت کنید. در مورد زمان شروع دوره به معلم اطلاع بدهید. در کیف و وسایل مدرسه وسایل بهداشتی مانند نوار بهداشتی قرار دهید.
  • از نظر روحی قبل از شروع دوره فضای خانه را متشنج نکنید. در این دوره از کودک خود بیش از حد انتظار نداشته باشید. طوری برخورد کنید که متوجه شود توسط اطرافیان درک می شود.
  • در مورد نوع لباس و نوار بهداشتی دقت داشته باشید. از حساسیت های کودک خود آگاه باشید.

توجه داشته باشید کودک ممکن است دچار کم حسی یا بیش حسی باشد. دخترانی که کم حسی دارند ممکن است رطوبت را حس نکنند و متوجه نیاز به تعویض نوار بهداشتی نشوند، اصلا نوار بهداشتی را حس نکنند و متوجه وجود یا عدم وجودش نشوند.

دخترانی که بیش حسی دارند نیز ممکن است نوار بهداشتی را تحمل نکنند. رطوبت آن ها را آزار دهد یا بافت و جنس نوار بهداشتی را بیشتر احساس کنند و آن را پس بزنند. باید دقت لازم در هنگام خرید نوار بهداشتی مناسب را برای دختر خود داشته باشید.

  • ممکن است به دلیل دل درد و کمر درد بخواهید از دارو استفاده کنید. بدون هماهنگی با پزشک این کار انجام نشود.
  • در خصوص زمان شروع و وقوع اولین دوره پریود حساس باشید. تمامی تغییرات فیزیکی و خلقی کودک را زیر نظر بگیرید تا بتوانید زمان برای آموزش داشته باشید.

 

نتیجه گیری

در پایان می توان گفت که آماده سازی دختران برای دوره پریود هم به دانش و هم مهارت نیاز دارد. باید مهارت های جدیدی برای مراقبت و نگهداری کودکان طیف اتیسم در این دوره آموزش داده شود. مخصوصا این موضوع که این اتفاق برای بخش خصوصی بدن فرد در حال اتفاق افتادن است. بنابراین نیاز به برنامه ریزی و فراهم آوردن شرایط دارد. از طرفی جملات و ساختار ها و کلماتی که استفاده می شوند باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار بگیرند. زمان آموزش مهارت های جدید حتما شرایط روحی کودک باید مناسب باشد تا پذیرای تغییرات جدید باشد.

در صورتیکه کودک تحت هر شرایطی برای آموزش قبل از دوره پریودی مقاومت می کرد آموزش را تا زمان رسیدن زمان مناسب به تاخیر بیاندازید؛ ولی از زمان استفاده کرده و یکسری نکات بهداشتی را آموزش دهید. مانند دست نزدن به خون، شستن دستها بعد از تعویض لباس زیر و… . در کل باید از روشهای مختلفی برای آموزش این مهارت استفاده کنید. ضمنا دقت داشته باشید که این افراد مانند دیگران در این دوره از نظر خلقی در شرایط مناسبی نیستند و شما باید هر ماه برای این دوره هم خود و هم کودکتان را آماده سازید.

 

فاطمه غفرانی

View Comments

Recent Posts

دوست یابی در کودکان اوتیسم; پنج گام برای کمک به فرزند دارای اختلال اوتیسم برای دوستیابی

دوست یابی در کودکان اوتیسم، و با نیازهای ویژه، می‌تواند یک فرایند پرچالش‌ باشد. این…

3 هفته ago

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع مراقبت توانبخشی هستند. هدف مراقبت‌های…

3 روز ago

هزینه های سرسام آور درمانی افراد اوتیسم

هزینه‌های درمانی اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانواده‌ها می‌گذارد. برای خدمات…

7 روز ago

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم; برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم، برای اعضاء خانواده و…

1 هفته ago

خودزنی در کودکان اوتیسم; راهکارهایی برای آرام کردن کودک ASD

درمان خودزنی کودکان اوتیسم; خودآزاری در کودکان اوتیسم، یکی از رفتارهای شایع و مخرب است،…

2 هفته ago

فواید کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم

فواید کاردرمانی چیست؟ حدود 70 درصد کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، در پردازش و تنظیم…

3 هفته ago